Trattkantareller
Hallå där! Jag har tittat in här några gånger men det lär nog bli flera eftersom jag har blivit "en svampgalning" enligt mitt barn.
Det var först förra året som jag började plocka svamp så man får väl saga att jag är nybörjare.
Nu har jag en fråga om trattisar. Tidigare i höstas när jag plockade så var de ihåliga rätt igenom. De jag plockade igår är liksom fyllda i stammen med något vitt luddigt.
Är det frostskador eller är de angripna av något?
Nu har jag rensat och skrapat ur stammarna för jag vet inte vad det är som är i dem. Jag har varit noga med att dela alla för att se att de ihåliga hela vägen och att det verkligen är trattisar och ingenting annat.
>>>Malum domesticum<<<
Det låter mysko, kan knappt vara trattis, du kan se på undersidan hur en trattis ska se ut, det visas upp i alla svampböcker.
Möjligen är det trumpetsvamp, men det finns så många små giftiga sorter att du nog ska ta det varligt, många växer gärna just på samma typ ställe som trattis.

Hej,
har flera gånger sett att trattkantarellfoten kan vara lite fylld, då ser det ut som vadd nästan.
Visa gära dina svampar på bild ifall du är osäker.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Det ska ju gå hål igenom hela stammen, men jag har också sett att ibland finns lite vit beläggnig i hålrummet.
Man får vara försiktig så man inte plockar toppig giftspindling som ibland liknar trattis och växer nära trattisar. Men dom har inte hålrum i stammen.

Ja just som vadd.
Jag har delat dem hela vägen ner just för att kolla att de verkligen är ihåliga.
>>>Malum domesticum<<<
Jag gissar på att det är från fukten det vita luddet kommer… Inte direkt mögel men nåt i den stilen =) Bakterierna försvinner nog när du förväller och fryser in… jag brukar inte lägga ner tid på att skrapa ur trattisarna som har vitt ludd i stammen och än har jag inte blivit sjuk =D

Ibland är det lite smuts i ihåligheten, därför brukar jag skölja efter rensning.
Jag har en svamptork men brukar lägga just trattisar på tidningspapper ett par omgångar först, dom brukar hålla ganska mycket vatten.