Svamp iFokus

Svamp

Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 56 ggr
wildie
1

Är detta en Brunsopp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag är en såndär som bara vågar plocka kantareller. Men har nyligen lärt mig Karljohan (lärde mig som liten, men har nu lärt mig den på nytt då jag aldrig plockat den själv), idag trodde jag först att jag hittade en sådan, men när jag vände på den såg den lite annorlunda ut. Den blir även kraftigt blå när jag skär i den. Är det en Brunsopp jag hittat?

[Zefirka]
1

är inte bra på svampar, men den ser defenetivt ätbar ut. Soppar har tjocka "Stammar", så troligtvis ja. Men vänta med att äta den innan någon annan sagt att ja, det är en.

Sindri
1

Brunsoppens fot brukar vara brun. Det kan vara en björk- eller aspsopp.
Det finns bara en giftig sopp och det är djävulssopp och den är röd och kan inte förväxlas.
Gallsopp har spräcklig fot, är inte giftig men smakar äckligt. Strävsopp är inte heller så god.

wildie
0

#2: Tack, jag tror du har rätt. Jag får plugga vidare på soppar 😊 Ingår inte aspsopp under Strävsoppar?

• Redigerat 2023-08-07 19:04 av wildie
Sindri
1

Det där var jag tvungen att kolla vidare på. Hade ingen koll på att strävsoppar var ett släkte, kände bara till namnet strävsopp. Men du har rätt. Och de soppar som har mörka fjäll på foten tillhör det släktet, alltså även aspsopp.
Således är det nog en tegelsopp du hittat.
Jag plockar egentligen bara den bruna stensoppen (Karl Johan) och tänk, på stigen upp från badet idag hittade jag en knubbig sak som var så gott som oäten. Det blev en jättefin förrätt! 😊

wildie
0

#4: Aha, ja det har du rätt i. Tack 👍
Härligt att hitta oätna Karljohan!