Mycket svamp idag
Va ute på en svamptur idag i sluttande teräng runt en sjö i norra halland. 2 timmars promenad gav 10 liter gula kantareller. inte illa enligt mig. Däremot nästan inga soppar. dom flesta jag såg va genomruttna. Verkar dock vara mycket trattisar på G. Imorn ska jag söka av ett område till. Härligt med svamp:)
Härligt!
Jag gick på spopjakt igår, för jag tyckte jag såg stora soppar i dikerna när jag körde hem från jobbet. Men allt jag hittade var mandelkremlor. Fina och inte alls maskätna.
Fina grejer det:)

Kul att se att ni är på G. Kantareller är det gott om hos mig i Västmanland. Trattkantarellerna börjar komma, har plockat en del. Svarttrumpetsvamp är plockfärdig nu, inte samma mängder som förra året, men ändå.
Hittade också en del fina skogsriskor som står insaltade i kylen. De ska bli till mumsig risksallad i vinter.
Ja nu är det bråda tider för en svampnörd.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Eller så gör man som mina föräldrar och ger sig ut i skogen för motion. När de var klara med att hitta kontrollen (hitta ut finns det ett koncept som heter här där man ska hitta kontroller som finns i skog och stad och lite varstans) så konstaterade de helt lugnt att de kanske skulle ta med sig några av svamparna hem. Nu behöver man inte ens leta svamp, det är bara plockmomentet kvar!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Tina, det lät intressant. Hur gör du insaltningen? Vad gör du med dem sedan? Risksalladen äts den "rå", och till vad då?
Du har alldeles rätt, det är bråda tider nu :)
Jag brukar antingen förvälla eller steka svampen, förutom trattisar, trumpetsvampar och karl-johan som jag torkar i torkmaskinen. Kunde vara kul att prova på något nytt.

Finsk risksallad
7 1/2 dl (150 g) färska skogsriskor, pepparriskor och/eller skäggriskor
1 1/2 tsk salt
1 gul lök
1 syrligt äpple
3 dl gräddfil eller crème fraiche
Malen svartpeppar
Koka svampen hel i 10-15 minuter i rikligt med osaltat vatten.
Skölj den och låt rinna av. Finhacka svampen, strö över salt. Finhacka löken och äpplet och blanda ner i svampen. Rör ner gräddfilen.
Ställ risksalladen svalt några timmar, helst över natten, innan den serveras.
Servera på mörkt bröd, gärna med en klick rom, på smörgåsbord eller som tillbehör till andra maträtter.
Fanrastiskt gott till bakad potatis
Jag gör så här.
Kokar riskorna minst 10 min för att ta bort skarpa och beska smaker.
Häller bort vattnet. sköljer av svampen som kan kännas lite slemmig. Skogsriskor kan bli grönaktiga vid kokning, inget att bry sig om.
Strör på salt som för insaltning.
Låter stå i kylen ett par dagar.
Fryser in i portionspåsar och plockar fram när jag vill göra en sallad.
Så gjorde man förr i Finland, men då utan frys, det var insaltning som gällde.
Jag tycker det är godare.
Skulle svampen vara för salt är det bara att vattna ur lite.
God spis.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Tack för receptet. Låter spännande. Får kanske glo lite efter riskor i morgon då.
Idag blir det en tur i skogen igen. Måste bara ta tag i diskberget först ;)
/Karin

Sedan blev det riskberget?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#9 Haha nej inte för mig. Plockar bara kantareller och trattkantareller + gul trumpetsvamp. Jo taggsvamp åkte ner också.
/Karin

Japp de är tacksamma fotoobjekt, står snällt stilla och ser vackra ut.
Det finns en del som växer snabbt kolla inlägget "I komockan".
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
10 liter var inte illa! Själv har jag frysen full med gulingar och så trattisar. Det är inte fullt lika många trattisar i år om man jämför med förra året.
Jag har hitta mycket å fin taggsvamp i år:)