Jag hade fel!
Hej. Jag skrev i ett tidigare inlägg att trattkantarellerna nog inte e så många förän om ett par veckor. Ack vad jag misstog mig. Åkte ut till en gammal granskog idag för att leta gula kantareller men hittade inte en enda. plötsligt sa jag till mig själv: OJ DÅ. Hela området jag kommit in i va som den trattkantarellmatta man önskat. Fyllde min tioliterskorg å åkte glad hem:)
Jag har dom senaste dagarna försökt att sikta in mig på att ta mig långt in i skogarna där ingen annan går. Till att börja med vågade jag inte för jag va rädd för att gå vilse men sen kom den geniala iden. Jag har ju för ett tag sen köpt mig en gps. Numera ställer jag in platsen jag parkerat på på gpsen å sen om jag går vilse visar den mig vägen tillbaka. ganska fantastiskt tycker jag:)
Så ut å leta trattisar gott folk. Verkar finnas mängder iår av det mesta. Glöm för allt i världen inte bort den så fantastiska taggsvampen. verkar finnas gott om den med. Bra blandsvamp. MVH Erik i varberg
Här där jag bor, verkar det som om det bara är vi som plockar trattisar. Det är alltid lika mycket varje år, så skulle det inte bli så mycket av de vanliga kantarellerna, så är det bara att invänta trattisarna. Här fylls det rejält i frysen, och goda är de.
Ja trattisar e väldigt goda:)
Ja men nä men okej då. Finns det så mycket svamp får man ta sig ut oavsett väder! Pappa var inte så svår att övertala så nu är det jag som tar på mig regnkläder och ger mig av för att leta svamp!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Hoppas du hittar:) Jag ska strax ge mig ut nu igen. Har precis förvällt gårdagens skörd å fryst in. Meddela gärna hur det gick:)

Trattkantarellsoppa, MUMS!
Det gick hur bra som helst! Vi tog bilen till skogen, gick tills riktiga skogen började, klev av grusvägen och började plocka :D Tror pappa sa att det blev ungefär 1-1,5km promenad, och jag vet att det blev ca 7liter rensad svamp! Helt underbart mycket svamp där i år! Om 2 veckor åker vi igen och plockar de små som förhoppningsvis blivit stora då ;)
/Karin
Härligt att ni hittade svamp. Jag tog 10 liter trattisar idag. Känns skitkul å börja rensa nu när klockan börjar närma sig tolv på natten. Men rätt mysigt att lyssna på nattradion å rensa svamp:)

Det är problemet när man ränner omkring i skogen. ögat vill ha mer än händerna som ska sitta och ränsa skörden vid hemkomsten. Många är gångerna man suttit där i sena timman och ångrat att man plockat FÖR mycket, hi hi.
#8 så sant så sant. Jag känner igen mig i din beskrivning. Hörde av en busschaufför, att man kan skölja av dem, det går fortare. Får testa detta, i år.
Ja nä rensa var supertråkigt! Och då var vi ändå 4 som hjälptes åt…
#9 Jag har hört att en del av smaken försvinner när man sköljer svamp och att man därför ska göra det "för hand".
/Karin

Ja, det talas om att smak försvinner om svampen sköljs. Men är vi sådana finsmakare att vi märker någom större skillnad? Knappast.
Om jag får välja offrar jag lite smak hellre än tuggar jord o sand.
Viktigt är däremot att alltid rensa och ta rätt på svamp genast när man kommer hem. Det bildas snabbt skadliga bakterier.
Alltså inte vänta till morgondagen.
Rensade kantareller klarar sig i kylskåp till morgongagen om de är fina.
Soppar är riktigt utsatta, över en natt kan massor av svampmyggans ägg kläckas och larnverna förstör rubbet.
Så här ser det lilla satmaran ut, Svampmyggan.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus