Svamp iFokus

Svamp

Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 10745 ggr
[shanti&luna]
0

Skäggriska?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta skäggriska?

[shanti&luna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bättre bild på skägget

TinaNordberg
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp, stämmer bra.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[shanti&luna]
0

Tackar för svar!

[marion69]
0

Om man vill förvälla o koka innan man äter, så måste man avlägsna håren. Dom kan bränna och svida di där håren :)

Min mor brukar plocka dom ibland. Dom anses goda i Finland, men man måste koka dom 1-2 gånger iallafall.  Hälla bort vätskan emellan kokningarna.

[shanti&luna]
0

10 min ska man koka dom enligt en annan svampguide. Jag tog inte bort skägget. Stekte dom efteråt. Blev riktigt gott. Ingen sveda.

[marion69]
0

#5 Ok, det är nog bara min mamma som kokar 2 gånger hehe, hon är lite rädd för svamp egentligen tror jag :)

[shanti&luna]
0

#6 hihi. Ja jag vill alltid kolla upp både en och två gånger innan jag äter nåt nytt. Ska ut och plocka flera skäggriskor i dagarna. Trattkantareller har vi i massor i våran skog. Skäggriska med.

TinaNordberg
0

Skäggriskan är min favorit när det gäller riskor. Förutom mandelriskan, men den står ju i klass för sig.

Skäggriskan "rakar" jag inte, kokar i tio minuter, saltar och gör risksallad eller andra smarriga inläggningar. Gör likadant med pepparroskan och skogsriskan, och blandar alla tre.

Fryser in för kommande behov, det finns så mycket annat som duger till att steka man inte till sallad och inläggningar. Har lite svårrt att hitta dem före larverna.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[marion69]
1

Tina, har du nåt bra recept på Risk-sallad? Skulle vara kul att testa, såg en del riskor ute sist.

TinaNordberg
1

Vassegoa.

Finsk risksallad

Ingredienser

Portioner: 4

Tid: 30 min + lagring över natten

7 1/2 dl (150 g) färska skogsriskor, pepparriskor och/eller skäggriskor
1 1/2 tsk salt
1 gul lök
1 syrligt äpple
3 dl gräddfil eller crème fraiche

Malen svartpeppar

Koka svampen hel i 10-15 minuter i rikligt med osaltat vatten.

Skölj den och låt rinna av. Finhacka svampen, strö över salt. Finhacka löken och äpplet och blanda ner i svampen. Rör ner gräddfilen.

Annons:

Ställ risksalladen svalt några timmar, helst över natten, innan den serveras.

Servera på mörkt bröd, gärna med en klick rom, på smörgåsbord eller som tillbehör till andra maträtter.'

Fanrastiskt gott till bakad potatis.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus