Tratt/Rödgul trumpet
Hej!
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp. Söker jag bilder på google ser de identiska ut.
det undrar jag med! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En mycket bra fråga, som ofta ställs, svårbesvarad med.
Trattkantarellen varierar ganska mycket i färg, kan därför ibland förväxlas med den rödgula trumpeten.
Trattkantarellen har tydligsre åsar under hatten, den andra mera utslätade rynkor.
Trattkantarellen har ofta en smutsgul färg.
Rödgul trumpetsvamp har mera ren rödgul till aprikosliknende färg, och den är "vackrare", i mina ögon iaf.
De dofftar olika, och hur 17 ska jag förklara dofterna………….
rödgula trumpeten doftar mera fruktigt, trattkantarell dofter….. trattkantarell.
Blir ni någe klokare av det här?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Trattkantarellen kallas även höstkantarell. Jag har sett många stora exemplar utav dom nu i höst och väldigt mkt åt bruna hållet är dom flesta.
Akta er så ni inte får med toppig giftspindling av misstag. Den liknar trattkantarell, mer än rödgul trumpetsvamp. Den är alltså toppig och inte ihålig som trattisen.
Därför är det bra när man rensar när man kommer hem att gå igenom svamparna en gång till. Jag har fått med mig några gånger och just den svampen är ju farlig för lever och njurar pga sitt gift.
Jag plockaar mest trattisar. Dom varierar som sagt mkt. Men vissa svampar som växer breve trattisar har en mer lysande orange färg på stamen (heter det då?) och är inte lika mjuk, utan går att bryta av. En aning mörkare huvud.
Är det oxå trattisar eller? :)
TS får ursäkta om jag ställer denna fråga här
Man kallar alla trattisar, men dom med mer lysande orange färg är rödgul trumpetsvamp, dom brunare är höstkantarell/trattkantarell
#5 Då var det som jag misstänkte. Det är alltså i princip samma svamp :)
Eller så har du sett narrakantarell.. vet inte.. .har du en bild?