Svamp iFokus

Svamp

Etikett06-ovanliga-svamparter
Läst 5217 ggr
[marion69]
1

Annorlunda svamp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite annorlunda svamp som jag hittat.

[marion69]
0

En till.

jaffar
0

Hej

Jag vet inte vad nr1 är men tvåan är en tallört - en ört utan klorofyll. Det fanns många i skogen i år (har aldrig sett dem tidigare) och jag frågade NRM om en artbestämning och svaret var tallört

Skogen har bjudit på fler konstigheter som jag återkommer till när jag kan ladda upp bilder igen - lite problem med det just nu.

janne

jaffar
0
[marion69]
0

Tack för infot. Kanske Tina veta vad nr 1 är för svamp? :)

Så tallörten är en ört och inte en svamp?

TinaNordberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, nu har jag kommit hem från Mohed, måste bara få tala om att jag vunnit SM i yxkastning i fredags, och silver i damlag. Är jätteglad, nog med skryt.

Visst kan jag tala om vad det är för svamp, det är Trollsmör Fuligo septica.Ur gruppen slemsvampar, Myxomycetes.

Bra bild Marion.

Jättekul att ni sätter ut bilder på annat än matsvamp, det finns så många vackra och intressanta andra arter.

Visar bild på trollsmör riktigt nära.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[marion69]
0

Grattis Tina till förstaplatsen!Glad Häftig närbild på trollsmör

jaffar
0

Hej

#5 - grattis till framgångarna, är det "kasta långt" eller "kasta prick" som gäller - kanske bägge på en gång.

#4 - om du följer länken ovan så finner du en helsida om tallört.

lev varsamt

janne

TinaNordberg
0

Tackar, vid yxkastning gäller det att pricka en 5-graderad kubbe på 6,10m avstånd. Mittpricken och ringarna är 5 cm.

5-an är 1,50 m över backen. Yxan är dubbeleggad och

väger i genonsnitt 1700-2000g.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[marion69]
0

Tack för länken Jaffar :)

jaffar
0

Hej

Lite mer trollsmör som slagit sig ner på asfalt/grus.Det är väl dåligt med mat där så den lär väl varapå promenad i natt till ett bättre matställe. Med tvåcentimeter per minut hinner den långt Skrattande

jaffar
0

Hej igen

Bygger på tråden med en färgglad annorlunda svamp

janne

TinaNordberg
0

Har du smakat svaveltickan Jaffar?

Stekt i tunna skivor, peppra o salta.

På med grödde o låt koka så det tjocknar lite.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

jaffar
0

Hej

Svavelticka - steka ÄTA?????? Skämtar du med mig? Den här svampen är jättestor c:a 45cm tvärsöver så den skulle räcka länge :)

Jag funderar fortfarande på det där med att slänga iväg en yxa så långt och dessutom träffa prick MEN så kom jag på att den ju är tveeggad och då är det ju inte så svårt längre :). Du måste ha fått stor respekt i bygden - ingen som bråkar med dig?

janne

TinaNordberg
1

Jag skämtar inte, svavelticka är gott smakar faktiskt lite kyckling. Det gäller att plocka de små unga exemplaren.

Kallas i england chicken of the woods.

Det är som du sägrer jaffar, inte svårt att kasta yxa. Det kluriga är att tävla, då går det spöken i skallen.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

jaffar
0

Hej igen

Jag tittade i svampboken och javisst den är ätlig och god men 1 av 10 får magbesvär (allergiska) så jag fortsätter att beundra den på håll :).

Åter till yxkastningen - missförstå mig inte - jag utövade luftpistolsskytte i yngre dagar och att förstår att det inte är så lätt att träffa rätt speciellt inte i en tävling. Hur stor är konkurensen, är ni många om budet?

Nu försöker jag att ladda upp en "frågesvamp" igen och hoppas att den blir igenkänd.

lev varsamt

janne