Syltade kantareller
Använd väl rengjorda och steriliserade burkar med tätslutande lock. Gott som tillbehöver till vilt eller som bufferätt på exempelvis julbordet.
1,5 del ättiksprit (12 %)
2,5 delar strösocker
3 delar vatten.
Något till några lagerblad
Några korn kryddpeppar
Någon tsk senapskorn
Några stycken nejlikor
Några vitpepparkorn
Koka upp lagen. Lägg i lagerblad, kryddpeppar, senapskorn, nejlikor och vitpepparkorn.
Låt lagen koka tills den blir simmig. Slå den sedan het över färska och väl rensade kantareller och se till att det täcker. Låt svalna av.
Detta kan också bli en fin julklapp 
/Désirée
JAg lovar, det är väldans gott! OCh väljer man en vacker burk, med en liten tygbit som man binder om locket så blir det dessutom ögonfröjd! Här är en variant till, som är väldigt god!
Syltade kantareller
Ingredienser för 4:
1,5-2 liter orensad svamp
4 deciliter ättika 6%
2-2,5 deciliter socker
5-8 vitpepparkorn
3-4 kryddnejlikor
1 bit färsk ingefära eller 1 tesked
malen ingefära
1 bit kanel
112 medelstor gul lök
Tillagning:
Rensa svampen. Skär stora exemplar
mindre bitar Hacka löken. Koka upp
ättika, socker, pepparkorn, nejlika,
ingefära och lök under lock och låt la
gen sjuda 15-20 minuter. Lägg ned
svampen i lagen och sjud ytterligare
20-30 minuter. Låt svampen svalna,
lägg den sedan på glasburkar och ställ
kallt. Lagen måstetäcka svampen för
att den skall hålla sig. Koka mer lag
om så behövs.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ska det stå ett tag, eller går det äta direkt?

# 3 Svårt att låta bli? Inläggningar brukar bli bäst efter några dagar eller veckor.
Glöm inte att spara till jul.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Jag ska köpa hem ättiksprit och prova. 
Det här var mycket intressant, det måste jag prova 
Nu har jag just gjort det här, blir spännande att smaka sen
.
Hur lång hållbarhet är det ??
tja mina har i alla fall hållit i ett år,minst. ställer burken i kylskåp
detta låter himla gott..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Fibro, hur blev det?
Använde du gula eller trattisar eller både och?
Nyfiken :-)
#10 Jag gjorde av gula och vi smaka igår. Sååå GOTT var det, jag är jätteglad för receptet. Ska spara 2 burkar till jul 
Nu har jag också syltat lite kantareller
Vi får se hur det smakar om några dagar, men jag provsmakade direkt och det smakar väldigt intressant och gott!

Syltade trattisar är spännande och gott till ost och kex.
Även till glöggen på pepparkaka med mögelost.
Inte får man glömma den mumsiga kobinationen till jummen brietårta.
Jummen brietårta:
En hel brieost
Tomater
Rödlök
Färsk basilika
God olivolja
Lägg osten på ett fat, på med hackade igredienser, ringla på lite olja. Kör i micron till osten börjar smälta.
Ät genast med goda kex och syltade trattisar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Tack för bra tips!

Tack för era tips här ovan. Här ligger så mycket trattisar på tork och det vore kul att prova att sylta in nästa svampkorg som kommer hem.
Blir det gott med enbart trattisar tror ni? Det är den svampen jag hittar mest av just nu.
Ljummen brietårta låter ju supersmaskigt
! Måste testas!
Men du Hawknestgr, det står 112 gula lökar
men du menar 1-2 lökar va?
haha….. jag menar en och en halv gula lökar… Men två går bra…. jag gillar lök….. men 112 hade väl varit överkurs!!!!!
Jag gjorde ett test med trattisar också och det verkar funka bra det också, men det blir ju inte samma konsistens som med gula.
Vanliga gula är bäst!
Håller sig i många år!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Glömde… blir gott med paprika i också, både gul och röd! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
snyggt dessutom!

Gunilla, jag gjorde ditt recept på syltade kantareller nu på morgonen av lite av gårdagens svamp. Det blev bara ½ liter gula kantareller vi skrapade i hop så fick fylla på med 1½ liter trattisar. Hade kunnat haft en liter svamp till (slängde ut lag nu) men jag gav bort resten i går, men det blev tre mindre burkar. Hoppas det blir ätbart iaf.
Ska skriva till paprika på receptet, det piffar nog till det hela kan jag tänka mig.

Och nu har jag köpt hem kryddor och ska plocka kantareller idag och prova ett eller två av recepten här ovan. Blir det gott om man syltar in taggsvamp?? 

Taggsvamp har inte så mycket egen smak, men de har fin konsistens och kryddorna gör att det blir gott. Rosépeppar passar mumma.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Ja, jag får prova. Kunde vara kul att hitta nåt bra att göra med taggsvampen. Lite ledsam är den tycker jag och barnen är inte förtjusta i den.

Nu står det ett par burkar i kylen med gula kantareller sedan igår, har inte provsmakat ännu. Man tager vad man haver, och det blev med röd paprika, kryddpeppar en bit kanelstång, en liten bit chili, lök, lite kryddnejlikor och pepparkorn. Det doftade mycket gott (bortsett från den varma ättikan)
ja jag har lessnat på taggsvamp. Den är inte god.
Man kan marinera/lägga in taggsvamp med vitlök och sånt. Jag lägger ut recept snart.
Här fanns visst redan en länk som jag hade satt ut.

Nu har jag provsmakat Gunillas syltade kantareller/trattisar och smaken var jättegod men inläggningen var kanske lite i starkaste laget. Kan bero på att jag åt dem enbart för att smaka lite, ska ju ha något gott till förstås
Men visst måste jag ha gjort rätt? Tog flaskan med 24% perstorps ättika och där på flaskan står det ju 24% ättika spädes till Inläggningsättika 6%= 1 del ättika + 3 delar vatten. Så det blev ju 1 dl ättika och 3 dl vatten till Gunillas recept på syltade kantareller här ovan eftersom det skulle vara 4 dl 6%-ig ättika i det receptet.

Det ska vara starkt, men inte så man tappar andan förstås.
Om du tycker att det inte fuknkar när du provar till en maträtt, kan du köra en räddningsplanka.
Häll av lagen ur burkarna låt men svampen ligga kvar.
Koka upp lagen och späd med vatten tills det känns lagom låt koka ca 5 min, häll tillbaka den heta lagen över svamparna.
Lycka till.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Jag har provat mina, mycket goda, och jag tror de kommer göra succe på sillbordet. Borde bli ännu godare om ett par månader.

Japp. De är ännu godare nu. Prova att lägga på knäckebröd, med kokt ägg och hackad rödlök.

Ja, visst är det gott, jag har börjat smaska nu med. Tar de slut kokar jag mera av frysta svampar. Tänker frossa hela året.
Glöm dem inte på glöggbordet, toppen till pepparkaka med mögelost.
Som tillbehör till varm brietårta. Recept nedan.
Brieosttårta i ugn 6p
En hel brieost.
Några delade tomater (eller körsbärstomater) så det blir ett tätt lager, det blir finare med skivor men då klämmer man sönder tårtan då man skär.
Rödlök efter smak i tunna skivor
Mycket (minst en kruka) hackad färsk basilika.
Lite god olivolja
Låt osten stå framme några timmar innan så den inte är så kall.
Lägg osten i en pajform, det passar ypperligt.
På med tomater, lökringar,basilika,salt o peppar.
Ringla över lite olja.
Mikra eller grädda i ugn tills tårtan börjat smälta inuti och känns lite varm, men den får inte pysa ihop helt eller smälta sönder.
Ugn 200-225 grader 10-15 min.
Servera snabbt med smarriga kex och ett gott rött vin.
Ha servetter till hands.
Servera med syltade trattkantareller.
God spis.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
ja den i Ts ärnog mildare i smaken… jag brukar ta lite mera socker…. för som tillbehör till kött så är det smarrigt med sötare tycker jag….

Jag var på middag igår och det serverades rådjur i form av paté och lergrytastekt rådjurslår, jag tog med en burk av mina syltade julkantareller. Den tog slut, alla tyckte den var suverän till köttet. Bra gå bort-present när man blir bjuden på middag. Och den jag gjorde innehöll ganska mycket julkryddor så på mitt julbord kommer den vara stående inslag framöver.
kul!!!!!!! låter mums med lergrytestekt rådjur…..

Å du anar inte. Perfekt, inte för mycket kryddat, knaprig yta, underbar buljong som blev gräddsås, smälte i munnen…*dregeldregel…
* Jag blev lite ledsen när jag blev mätt för jag hade velat äta mer.
Kanske ska skaffa licens så jag kan skaffa mer, här dräller de runt huset nu så man blir trött på deras närvaro. Jag har inte en hel thuja kvar nu. Tog kortet när jag diskade häromdan genom ett smutsgt köksfönster så ursäkta kvalitén

Å mums för rådjur. Vi ugnsstekte ett rådjurslår på julaftonen.
Behöver jag tala om att en burk kantareller gick åt?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu blir det dags igen för en omgång syltade kantareller. Har hittat ett par liter halvstora som kommer passa perfekt i konsistens och smak.
Ska ge bort en burk nästa vecka när vi är bortbjudna, en burk ska bli öronmärkt till julbordet och resten lär ju gå åt ganska snart.
ja de börjar komma så smått de små gulingarna. Glädjande men samtidigt sorgligt. Sommaren går mot sitt slut