svampböcker för Europa
Mer och mer har jag internationella kontakter och jag upplever att det inte finns någon svampbok som är giltig utanför vårt land. Det finns förstås olika nationella svampböcker, men jag har inte hittat någon bok som omfattar Europa
Jag har egentligen störst behov av svampböcker som fungerar i Ukraina. Naturligtvis finns det även där lokala svampböcker, men då bara på ryska eller ev. ukrainska.
Jag vill höra om det finns någon mera omfattande svampbok för Europa. Mina medelmåttiga svampkunskaper, vet jag inte om jag kan använda i Ukraina. Jag kanske ska leda lite naturutflykter i Ukraina och där saknar jag vettig litteratur. På den botaniska fronten finns många floror som kan användas utanför Sverige.
Jag hittade lite länkar som du skulle kunna titta på 
http://www.summerfieldbooks.com/ShowDetails.asp?id=1864
http://www.mycokey.com/newMycoKeySite/FungaNordica-Amanita.pdf
Svampar i norden och Europa av Bo Nylén
Titta på Ad libris också
janne

Tack för svaren. Det är tydligen svårt att hitta lämpliga litteratur när det gäller olika svampar särskilt som är aktuell för sydöstra Europa och Krim. När jag var dit nu under våren försökte jag få tag i Ukrainas rödlista för alla arter (egentligen den mörkröda listan när man översätter). Men jag lyckades inte ens få tag i den på ryska eller ukrainska. Nu fick jag inte tillfälle att besöka motsvarande lantbruksuniversitet i Simferopol som åtminstone borde veta vad jag menade.
Hela området Krim är mycket speciellt med extremt många endemiska kärlväxtarter (cirka 250 av 2500 arter och många har Krim som enda växtplats i Europa) och rimligen finns det också många endemiska svampar. Förresten jag har inte ens hört uttrycket endemiska svampar. Mykologin är ju fortfarande en vetenskap med många frågetecken och alltför litet utforskat.

När man hittade växtarter som (t.ex. tandrot, svalört och hjärtstilla) man kände igen från svenska förhållanden var man säker på vilken art det var. Men när man tittar i Krimfloran så är de inte exakt lik våra svenska arter. Problemet är att dessa skillnader inte ens är nämnda i vår nordiska flora. Därutöver är man inte beredd att leta efter variationer som man aldrig behöver för att ev. särskilja våra arter. Jag förmodar att det kan finnas sådana variationer även när det gäller svampar. Förekomsten av ev. giftsvampar kan också vara farligt och ev. förväxlingsrisk mellan matsvampar och giftsvampar kan vara mycket annorlunda än hos oss. Berggrunden är också mera annorlunda och svamparnas ev. koncentrationsförmåga att ta upp olika tungmetaller kan också vara annorlunda. Jag känner att jag behöver mera kunskap om hur svampar i ett internationell perspektiv lever och vilka som ev. kan användas att äta. Jag har ännu inte vågat äta svamp på Krim och innan jag ev. ska propagera för svampätande behöver jag mycket mera kunskap. I detta område är inte svampätande så utbredd som det är i Ryssland och norra Ukraina.