Svampförening?
Är det någon här som är med i en svampförening? Eller har gått en svampkurs? SKulle gärna vilja veta vad ni tycker om det. Själv skulle jag gärna vilja lära mig fler svampar, det blir ju så att jag plockar säkra kort på kanske 5-6 sorter när jag är ute- å andra sidan är jag inte jätteförtjust i att äta svamp, mer i jakten och plockandet
*putt*

Jag är inte med i någon förening, men har har funderat fram och tillbaka på att starta upp en i min hemregion.
Har inte heller gått någon kurs, utan ordnar själv endagskurs varje höst.
Var bor du? Kan det passa dig att komma till Skinnskatteberg i september?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Bor i Sthlm och har varken bil eller körkort tyvärr, annars hade det varit toppen :-)

Det brukar komma 4-5 personer från Stockholmstrakten varje år, det
kanske finns möjlighet att samåka.
Håll utkik efter inbjudan jag kommer att sätta ut info här på forumet.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Det låter skoj Tina!
På tal om kurser: Ni som är svampkunniga- var har ni fått kunskapen från? Har ni gått kurser eller så? Jag har ju flera svampböcker, men känner att jag skulle vilja ha lite mer kunskap. Har någon erfarenhet av att gå kurs, gav det något? Eller är det bättre att lära sig på egen hand genom att läsa böcker och plocka?

Det är ju aldrig fel att förkovra sig genom en kurs. Är det bra kvalitte på kursen och bra lärare tror iaf jag att man lär sig snabbare, man bör få bra grundkunskaper.
Sedan bygger man på med att, leta,fota och artbestämma.
Har inte gått kurs själv, den smula jag kan är självlärt och massor har jag lärt på www. svampguiden.com
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jo, svampguiden är bra! Har inte tänkt på att fota och artbestämma, utan bara snokat upp det jag gillar att äta- men det är förstås en bra idé för att lära sig flera svampar