Svamp iFokus

Svamp

Etikett: 13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 4842 ggr
[marion69]
0

Torka svamp till Jul

Man kan torka svamp till jul och ge bort i fina burkar eller glas, så plocka ordentligt nu på hösten, så ni kan ge bort i julklapp!

Här kommer lite tips på torkning:

Rensa svampen och rensa bort larvangripna. Kraftig svamp skärs i tunna skivor, medan tunnköttiga kan torkas hela.

Lägg svampen helst på ett luftigt galler eller trä upp den på snöre som placeras nära en varm plats t.ex. ett element.

Förvara sedan svampen i en lufttät burk som ställs mörkt och svalt. Hållbar cirka ett år.

När svampen skall användas läggs den antingen i vatten några timmar, eller används direkt i soppor, stuvningar eller såser.

Torkad svamp kan även stötas/malas till pulver, som sedan användas som krydda.

[marion69]
0

Man kan göra korg-arrangemang med t ex Torkad svamp, torkade blommor och kryddor + annat smått och gott

En säkerligen uppskattat present/julklapp!

[marion69]
0

Har ni fler svamp-pyssel-tips? fler användningsområden för svamp?

[marion69]
0

Det finns recept på syltade kantareller under SVAMPRECEPT som kan användas vid julbordet och ges bort i julklapp.

[marion69]
0

Jag tycker det skulle se fint ut att torka hela svampar eller delade i två delar, torka och arrangera fint i en snygg korg med rosett. Speciellt små KarlJohan.

Fler tips på svamp som är bra att torka hela, så att dom ser fina ut?

SannaHolmgren
0

Risken med att torka lite tjockare typ karlhjohan är väl att de kan bli dåliga inuti. Kan man torka dem i ugn? Annars hade jag hellre skivat tunt. Trattisar är ju tunna och lätta att torka hela.

Det är lätt att torka vissa trädtickor, och många har jättevackra färger.

Är det någon som använder svamp att färga garn?

[marion69]
0

Ja det kanske bättre att skiva tunt, så att dom behåller formen. Det vore kul att dom behöll formen ifall man vill dekorera fint i en korg, så man ser att det är en svamp… och inte något ruttnat/torkat objekt.

Det tycker jag skulle vara fint att ge bort i julklapp, för det lär knappast finnas att köpa i någon affär?

[marion69]
0

ja alltså man kan torka dom i ugn på relativt svag värme 150-175 graders värme på smörpapper med ÖPPEN ugnslucka.

Jag brukar vika en handduk flera gånger och lägga mellan ugnen och ugnsluckan, så att fukten kan åka ut ut ugnen. Det kan ta ett antal timmar, beroende på svamp.

[TheoA]
0

Hur länge ska svampen hänga/ligga innan man läggeri in den i en burk?

Magi-cat
0

#5 förr färgade jag ullgarn med svamp. Jättekul o det blir fina färger! Och det är de oätliga man använder som tur är. T.ex de där gitspindlingarna som en del tydligen förväxlar med trattisar.

Deft blir fin orangeaktig färg.

Fjällig taggsvamp som man låter ruttna ger blå färg. (Jag nämner inget här om hur det luktar när man kokar det sedan FlörtSkrattande, det får ni tänka er….)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[marion69]
0

Jag tycker man får väldigt bruna fingrar av trattisar. Men va kul att testa använda svamp för färgning. Kanske bra artikelämne.. hmGlad

TinaNordberg
0

#7 150°-175° funkar det verkligen, det går väl att göra på många sätt isf.

Jag har lärt mig, först lufttorka  sedan 40°-50° i ugn med öppen lucka

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[marion69]
0

#11 Du har nog rätt att man ska ha lite lägre temp Förvånad mina blev lite… eh. svarta…

MaMaMade
0

Jag gissar på 75-80 grader, det har jag när jag torkar tomater iaf. Skrattande

Maria29
0

jag har en "evermat" torkmaskin som jag inte kan leva utan. man kan torka nästan allt torkar äpplen,örter,svamp mm. Den köptes på 80talet av min mor och funkar än.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

MaMaMade
0

Såg en annons om en elektrisk torkolla ngnstans men kommer inte ihåg märket. Ngn som vet? Kostar?

Finns Evermat-maskinerna att köpa fortfarande?

Är jättesugen för det skulle vara skönt att kunna torka lite av bärskörden också. Allt tar sådan plats i frysboxarna.