Dagens svampskörd
Tänkte starta en tråd där vi kan rapportera om det vi hittat just för dagen. Än är det ju säkert 1 månad kvar av säsongen, åtminstone i Syd- och Mellansverige.
Idag hittade jag en full korg med främst trattkantareller, STORA sådana Jag sökte upp en ny skog idag där jag inte varit förut, och det verkar inte ha varit någon där och plockat heller. Trattisarna hade hattar på upp till 7-8 cm i diameter.
Hittade även ett par liter gula.
Och som kronan på verket, hittade jag en stoooor Karl Johan, en av de få jag sett i höst. Hatten var säkert 16 cm i diameter. Den var helt oanfrätt! Bara den gör halva middagen ikväll.
Har inte påbörjat rensandet än, gör det lite senare ikväll… Men grovrensade ute i skogen, så det borde gå ganska fort.
Vad roligt.. ska ge mig ut en sväng här i veckan å se vad man kan hitta… Rensandet är ju tråkigast men jag brukar oxå grovrensa när dom plockas, bli ju lättare då… :)
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Dagens skörd blev en halv kasse kantareller! Var inte ute efter svamp men har alltid en plastkasse i fickan. Kvittar var man går så hittar man kantareller!
En svägerska blev glad för dem, och jag fixade eftermiddags-fikat på så vis! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vi hittade idag 5 st stora stolta fjällskivlingar, tre var angripna.
En präktig bukett ostronmussling.
Uppätet o klart.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

I dag gav vi oss ut i skogen med kaffefkorgen och bestämde oss för att bara plocka max 2 liter svamp till en svampsoppa i veckan. Först hittade vi inte så mycket svamp, en del var torra och del så gamla ut. Men när vi kom längre in i skogen hittade vi plötsligt massor. Till slut blev det drygt 10 liter svamp. Mest trattisar men några bleka taggsvampar, rödgul trumpetsvamp och även några gula kantareller.
Vi behöver inte mer svamp nu men det är ju så otroligt roligt att plocka, nästan omöjligt att sluta när det finns mer att plocka. Som tur är blir våra vänner så glada åt att få lite svamp då och då så det är bara att plocka på.
Gjorde en sväng till "stället" idag…hade absolut inga som helst förhoppningar men en rejäl abstinens. Lyckades gräva fram 5 st pytte-trattisar varav jag fick slänga 2. De fick ingå med torkade syskon i dagens middag; kycklingpaj.
Bara 10 månader till säsongen börjar igen…

Åå MaMaMade önskar jag kunde sända över lite av det jag plockade igår, vi fick väl bortåt 30 liter trattisar!
Hittade även ca 1 liter gula kantareller. Några av dem växte alldeles intill en granstam, jag tvekade först att plocka dem för de såg så konstiga ut i färgen! Nästan åt det kopparröda-skära hållet.
Men jag tittade ordentligt på dem, kollade skivorna, formen, fastheten i köttet. Det är kantareller all right, bara utan den där typiska gulaktiga färgen. Märkligt!
Ja, tänk om Sverige inte var så avlångt! Då skulle vi kunna byta svamp mot bär mot kött mot…beroende på var det vuxit bra kontra sämre! Känner mig oerhört fattig när jag inte har massor av bär i frysen som vanligt o så kom jag igång så sent med svampen. Men nästa år…*då ni*!