Svamp iFokus

Svamp

Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 3573 ggr
Bergspuman
0

Träd och svampmycelium

Jag tänkte dra igång en diskussion om hur svampmyceliet frodas.

En sak jag lagt märke till, är att självklart försvinner svampen om man kalhugger. Svamp verkar dessutom frodas bäst i relativt gammal skog. Träd som har ca 20-30 år kvar till avverkning verkar vara den bästa skogen för svampen.

Jag har en äldre granplantering som ännu inte är slutgallrad, som absolut bästa svampställe. Det växer MÄNGDER av arter där, och jag menar mängder. Jag hittar inte bara mina allra bästa matsvampar där, som gul kantarell, trattkantarell, Karl Johan och blek taggsvamp  där växer även ett stort antal andra arter, säkert runt 50 övriga olika arter.

Efter en nyplantering borde det logiskt sett ta minst 20-30 år tills träden blivit ungskog, innan svamp kan börja etablera sig på nytt.

I slutgallrad skog som är utglesad har jag observerat att det är mycket mindre svamp.

Eftersom jag även märkt att svamp gärna växer nära och intill nedfallna träd, så undrar jag om det fallna trädet i så fall var värd för myceliet och om så är, hur länge fortsätter myceliet att frodas efter att värdträdet är fällt? Kan myceliet "flytta över" till ett träd i närheten och fortsätta skicka upp fruktkroppar?

Igår såg jag trattkantareller som växte i en ca 1 dm bred älvlinje, alltså en halvring. Brukar trattkantarellmycelier bete sig så? Jag har hittills aldrig sett älvlinjer med trattisar.

Många frågor, finns någon som kan svara och bidra med lite input?

Glad

SannaHolmgren
0

Mycelet är egentligen svampen. Svampen vi plockar finns endast i ett kort ögonblick i den egentliga svampens livscykel. Jag tror att svampmycelet kan finnas urlänge i marken, om det finns kvar delar av det levande trädet. Småsly mm.  När träden blivit tillräckligt gamla så "blommar" svampen, släpper av sig sporer och sen när den gjort det kollapsar svampen och ruttnar, och vi plockar av hjärtans lust då den "blommar" så länge svampen är fräsch och fin.

Hm… Jag kan inget om detta alls, detta är helt och hållet mina egna gissningar och fragment ur mitt minne av det jag läste i skolan för 20 år sen. Rätta mig mycket gärna om det inte stämmer.Skäms

TinaNordberg
0

Håller med dig sanna. Det vi plockar är bara en liten del av svampen, fruktkropparna.

Vissa vedlevande tickor kan leva i många år.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus