Svamp iFokus

Svamp

Etikett06-ovanliga-svamparter
Läst 9772 ggr
TinaNordberg
0

Lite vackra fingersvampar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänker jag bjuda på här.

Börjar med den ovanliga violett fingersvamp Clavaria zollingeri.

Den gladde mig i vår trädgård hösten 2008.

Vad gillar ni färgen?

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Sedan kommer Kandelabersvamp Clavicorona pyxidata, den kan man stöta på lite nu o då om man har tur. Växer på på döda gamla aspstoskar. Kan bli 15cm hög.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Sist i trion den minsta 2-8cm Ängsfingersvsamp Clavulinopsis corniculata. Den kan man hitta igräset på ängar och gräsmattor. En trogen gäst hemma i trädgården.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

janehellen80
0

Har bara sett gula.. dom lila var läckra !!

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

fibro
0

Den lila är ju jättefin Skrattande

MaMaMade
0

Underbara alla 3 men den lila är verkligen läcker! Har sett gula o vita någon gång men aldrig lila.

Kire84
0

gillar bäst att titta på den gula men jag kan ju hålla med om att den lila är läcker. varierar färgen mellan dom som stekta?

Bergspuman
0

Sedan finns det ju sådana där druvfingersvampar, tror jag de kallas. Sådana brukar jag träffa på titt som tätt på mina ställen. I mina närsynta ögon ser de mest ut som gulvita mögelskuggor på håll, när man kommer närmare ser man att det är fingersvampformationer.

Nu har jag just fått igång mobilkameran igen så framöver ska jagh försöka bidra med lite mer bilder!

TinaNordberg
0

Druvfingersvampen har jag tyvärr aldrig hittat. Den är så fin på bild, men det skulle vara ännu roligare med egen bild.

Grattis till att du ser den ofta.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Bergspuman
0

Jag å andra sidan hittar aldrig svart trumpetsvamp, kan i och för sig bero på att det inte finns ek eller hassel där jag har mina ställen…

Bergspuman
0

Jag är nu inte riktigt säker på att det ÄR druvfingersvamp, men det är då ingen gul fingersvamp, den är snarare beige-vit och växer inte i stora klungor, utan i små tuvor.

Jag har sett den nära gran. Ett av mina riktigt vassa ställen är en ganska gammal granplantering.