Svamp iFokus

Svamp

Etikett: 08-svamp-allmänt
Läst 6660 ggr
[marion69]
0

Vad har ni sett för svamp nu i september?

Ja, vad har ni råkat på för svampar?

Jag tycker jag ser fler riskor nu. Lite fler karlJohan. Här i västmanland då. Trattisarna växer i överflöd tycker jag.

Bergspuman
0

Har inte hunnit vara ute mer än 2 ggr, och vi ska ut igen på söndag, men jag har sett (små) ex av olika soppar, blek taggsvamp i massor, en del Karl Johan, vissa gula kantareller och tecken på att det blir trattisar i kopiösa mängder.

(Väster om Uppsala, tekniskt sett faktiskt i Västmanlands län hihi)

fibro
0

Jag har hållt mig ifrån skogen pga influensa, så abstinensen är märkbar!!

Så imorron ska jag allt ut och se vad som finns i skogens skafferi Skrattande

TinaNordberg
0

Jag är artsamlare så det blir ganska många varje tur.

Ena dagen hittar jag 60 arter, andra kanskr bara 30. På svampdagen i söndags i Kolarbyn vittade vi tillsammans ca 120 olika arter. Tror knappast ni är intresserade av att se dem uppräknade här.

Det är nog så att det är matsvamp Marion är intesserad av.

Kantareller, trattisar, skägg-peppar-skogs-mandel och blodriskor,rödgultaggsvamp,strävsoppar och K-J, svarttrumpetsvamp, ängs och snöbollschampinjoner, div kremlor, blek ostronmussling, olivvaxing.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Här tog natten med -3½ grader knäcken på mkt, sopparnas tid är över, iaf just nu, får se vad vädret ger. Det mesta i kremel-väg är "övermoget" men flugsvamparna har aldrig varit finare! Obestämd 

Hittade nästan 1 l trattisar till på "mitt" ställe, de små som vi lämnade på tillväxt samt en ny koloni på andra sidan stubben.

Tänk om jag bara kunde ramla över *liiite* mer…o gärna gula kantareller också, har inte sett en ngnstans. Guben har fått lite blodad tand så han håller utkik när han tar sina skogspromenader samt jagar men inga "gulingar" ngnstans.

Pepparriska finns det i överflöd men jag vet inte om jag orkar hålla på att koka av…blir de goda? Dem skulle jag kunna plocka hinkvis av!

Har fortfarande inte vågat smaka på min förvällda sotvaxskivlingar fast jag är bombsäker på att det är rätt sort. Är jag löjlig eller?

[marion69]
0

#4 Jag kan också känna så, att det är läskigt att prova på en ny svamp, fast man vet att den är god och ätlig. Men det kanske är något naturligt inbyggt i vår instinkt att ändå vara lite försiktiga.

Det gäller att börja provsmaka, så vänjer man sig Glad

TinaNordberg
0

Svar till#4

Pepparriska blir god i Finsk risksallad. Jag plockar så mycket jag hinner, men skäggriskor och skogsriskor åxå.

Tacksamma svampar, stora köttiga o sällan angripna. men x-arbete med avkokning o saltning.

Hade med Finsk risksallad på svampdagen i lördags, 30 pers sade att det var undebart gott. Alla utom ett barn, hon kunde inte smaka pga laktosintolerans.

Angående dina enentuella sotvaxingar vill jag minnas att att du hade dem ute här på bild, där fanns ingen tvekan om saken.

Tycker absolut inte att du är löjlig, vill kalla det förståndig. Det finns ingen farlig svamp att förväxla med som smakar gott.

Streckvaxing är ganska lik, den är sällsynt och inte giftig.

Mandelvaxing doftat gott av mandel(kubb).

Lycka till

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Hmm, har allt lite plockningsabstinens…kanske man får fylla en hink el två med pepparriskor då… Skrattande

MaMaMade
0

Oki, går en sväng o hämtar in pepparriskor nu. Fråga ang kokning o saltning. Koka av dem i 15 min först? Sedan varva med grovsalt i en burk o låta stå i 2 månader? Hur stora bitar gör ni?

Bergspuman
0

#8 "Går och hämtar svamp", måste le Glad, det är en sådan lyx att ha naturen runt knuten för mig. Vad härligt det måste vara!

Jag har varken körkort eller bil, så jag åker faktiskt BUSS till mina svampställen ha ha Skrattande

MaMaMade
0

Tillbaka med välfylld korg. En del har lite mörkare hatt samt fot…samma? Kan det vara kamferriska o blir allt oätligt om en sådan råkar hamna i koket?

Luktsinnet är fortfarande ur funktion så jag kan inte testa den vägen. Den bränner iaf på tungspetsen…*uäck*!

MaMaMade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De här vill jag ha till pepparriska.

MaMaMade
0

Det är den här som jag känner mig lite osäker på…mörkare fot men i övrigt likadan. Mer mogen = sporer? Annan riska?

MaMaMade
0

Har hittat 2 andra "nyingar"…en kremla med hatt som går i gammelrosa…

MaMaMade
0

…som ovan, delad…

MaMaMade
0

En "guling" av ngt slag…

MaMaMade
0

…hatt…

MaMaMade
0

…delad…

TinaNordberg
0

Hej

bild  #11-#12 pepparriskor fin fina bild 11.

Bild #13-#14 Besk vaxing Hugrophorus erubéscens. Den ska du inte äta mycket besk.

Inte kremla, vaxskivling.

Den sista lämnar jag obesvarad.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Tack Tina, du är en klippa! Kyss #13-14 är väldigt vacker att titta på iaf…men vibbarna sa oätlig…dock alltid trevligt att lära sig exakt vad det är. Glad

TinaNordberg
0

Rättelse i #6

jag har skrivit:Mandelvaxing doftat gott av mandel(kubb).

Det ska naturligtvis stå sotvaxing.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

SannaHolmgren
0

Jag har inte varit ute på en vecka på grund av diverse…

Men sist hittade jag fortfarande små fina karlhjohan, kantareller i mängder, stora ytor med trattisar, ett gäng med gul trumpetsvamp, röd o blek taggsvamp, grönkremla, strävsoppar och en st blodsopp som jag inte sett här förut. Den fick stå kvar. Fortfarande kan man hitta små blodriskor utan larver och pepparriskor växer det i mängder.

Mellan Borås Göteborg Ullared, Marks kommun.

TinaNordberg
0

#21 du har skrivit gul trumpetsvamp, är det ett dialektalt namn på den rödgula trumpetsvampen? Du kanske bara "tappade" ordet röd.

Samma gäller taggsvampen där "tappade" du gul. Rödgul taggsvamp

Vill inte gärna komma med pekpinnar men forumet läses av många nybörjare och håller vi oss inte till de rätta namnen blir det rörigt värre för alla.

Förlåt Skäms

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Croneld]
0

Rödgula trumpetsvampar har nu börjat växa i Roslagen där jag bor.

Har även plockat svart trumpetsvamp, kantareller, blodriskor, Karl Johansvamp och soppar. Det är gott om svamp och de är fina i år.

fibro
0

Trattisar och fårtickor i överflöd… Mycke olika svamp i skogarna nu Skrattande

SannaHolmgren
0

#22 Rätta gärna mina borttappade namn… Me like!! GladDet är ju superbra att du gör det då lär man sig lite mer, (och nu när du gjort det minns jag att jag skrev röd taggsvamp och samtidigt undrade för mig själv att det kändes lite konstigt att skriva så.)

Nåja. Så länge man inte tappar bort sig själv i den stora skogen…

Bergspuman
0

Igår blev det multumskörd!

Vi hittade nästan 6 liter gula kantareller och runt 13 liter trattkantareller. Pust!

Det var ett ställe där jag för drygt 2 veckor sedan lämnat ett 100-tal små gula kantareller, nu hade de växt upp och det var tjockt med gula!

Trattkantarellerna var bitvis små ännu, så jag tror vi kan fortsätta skörda så länge det inte blir för svår frost.

Härligt! Skrattande

SannaHolmgren
0

Å vad jag blev sugen på att gå i skogen en sväng. Ska nog ta en snabbsväng efter kaffet.

TinaNordberg
0

Om ni håller ni med om att det är viktigare att gå i svampskogen än att dammsuga , sticker jag ut nu genast.FlörtSkrattande

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

fibro
0

Japp, håller med, så ut med dig bara Flört Skrattande

Bergspuman
0

Dammsuger gör man bäst i skogen, ha ha! Skrattande

SannaHolmgren
0

Jag dammsög igår så idag förmiddag efter kaffet hittade - eller rättare sagt: Hämtade jag in 5 liter blandat med gula kantareller och en hel del trattisar, så nu ligger en del av dem på tork, och hälften av de gula åt jag till lunch kl 12:00. Det finns massor med taggsvamp men jag har ledsnat lite på dem, så de fick stå kvar idag. Nån gång kanske jag blir inspirerad att lägga in dem på burk marinerade…

Wruss
0

Även vi plockar fortfarande mängder med gula kantareller och trattisar. Trattkantarellerna står i hela arméer i skogen. Har hittat flera nya ställen också, då den 8-åriga sonen nu intresserar sig för att gå i skogen och vi har testat lite nya skogar. Kul att se att han har såna "svampögon" Tungan ute.

I förrgår hittade vi en jättefin blomkålssvamp. Inte jättestor men jättefin och inte alls FULL med jord o dyl (ganska lättrensad). Nån sån har vi aldrig tagit hem förrut. Nu förvällde vi den tillsammans med trattisarna och de gula. Har fryst in allt och tänkte använda det till soppa senare. Någon som har erfarenhet av just blomkålssvampen som kan säga att det låter ok?

TinaNordberg
0

Tack för ert förträffliga stöd. Tyvärr kom jag inte långt innan regnet började vräka ner. Det regnar fortfarande, det har vräkt ner och smattrat på plåttaket hela nanna.

Bra, bra, då växer senhöstsvamparna.Sedan är det lovat vackert väder  i veckan.

Gotti gotti.

Ha en bra dag.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Här har det mesta fallit ihop nu. Tog en sväng till trattisstället igår för att röja bland de sista, fick ihop ca 5 dl. Såg några pepparriskor efter vägen men de var de enda som såg fräscha ut. (Västerbotten)

Gråter

Fick lov att "plocka" några kantareller på ICA när jag var o handlade igår…

[marion69]
0

34, var bor du? börjar svamparna ta slut?

Bergspuman
0

#34 Vad tråkigt det låter!

I Mälardalen har jag kunnat skörda trattisar ända till slutet av november… men så där är det när man bor i ett land med stora temperaturskillnader…!

MaMaMade
0

Västerbotten, lite inåt. Vi hade -3½ grader för 1½-2 v sedan o natten som var tangerade det nästan nollan…det mesta är kleggigt el uppätet av sniglarna. Gråter

MaMaMade
0

Hann aldrig ut i det vackra vädret igår, jakt i skogen o själv stod jag begravd i en jättehög med älgkött att ta hand om. Pga det vackra vädret fick vi -3½ grader natten som var. Fullt med djupfrysta pepparriskor o de där gula sopparna vad de nu heter igen…*suck*! Gråter

Nu har vi redan nollgradigt så det är nog ingen idé att åka o kolla trattisstället. Har nog inte hunnit komma upp ngt mer o har det växt upp så är det nog svampisglass. Skrikandes Får hålla tummarna att iaf tomaterna i växthuset klarar sig, har inte hunnit med att ta in dem på tork än. Obestämd