Svamp iFokus

Svamp

Etikett08-svamp-allmänt
Läst 23036 ggr
Bergspuman
2

Falsk kantarell

Visst har ni väl stött på den där orange-färgade lilla svampen som är oätlig men ack så lik den gula kantarellen?

Min särbo var helt övertygad om att det var en gul kantarell, vi hittade massvis med "falska alarm", men jag ser två stora skillnader: köttet är orange/brandgult där den gula kantarellens kött är vitt. Och falskingens skivor slutar OVANFÖR foten, medan kantarellens skivor grenar sig ner PÅ foten.

Men den är lurig och man blir besviken många gånger! Glad

TinaNordberg
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha ha ha ,det där låter bekant. Det ger ju lite extra motion när man ska rusa fram till alla. De syns ju på långt håll.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Jodå, de där tror jag att jag har sett men avfärdat pga skivorna.

SannaHolmgren
0

Jag är så facinerad av min ena dotter som är 9 år. Man kan fråga henne om det är en falsk eller äkta kantarell på långt håll och hon ser direkt. Själv får jag oftast springa fram och se på nära håll. Sen att hon inte ser skillnad på sin stora fleecejacka eller på lillasysters mörkblå är ett annat fenomen…Tungan ute

Bergspuman
0

#3 Jo men jag håller med din tös! Det är något i färgen som retar hjärnan, den är FÖR bjärt liksom.

Chestnut
0

Jag har faktiskt aldrig stött på en falsk kantarell! Förvånad

Med vänliga hälsningar
Chess

[marion69]
0

#5 Somliga har tur Glad Det är som med män hihi, man ska vara glad ifall man slipper råka på dom falska. (kunde inte låta bli skoja lite)

Chestnut
0

#6 Hihi Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

Wruss
1

Tror inte att jag heller har stött på den faktiskt… är den giftig??

Bergspuman
0

Jag har hört att den inte är giftig, men definitivt oätlig.

Anders 50
0

Men har man "kantarellöga" så ser man ju skillnad på bra håll! Flört

Jag har haft medplockare som jublat när de fått se de där falskingarna, och blivit snopna när de kommit nära. Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!