Svamp iFokus

Svamp

Etikett03-svamprapporter
Läst 6809 ggr
MaMaMade
0

Tratt i hatt med mera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade inte tänkt gå ut i skogen men…lockropet kändes i märg o ben. Frågade Guben som känner hela området var bästa marken för trattisar kunde tänkas vara. Vi gick en *lååång* sväng, vackert o mkt svamp men mest otäcka skivlingar. Började dra oss ut mot skogsbilvägen o plötsligt var de bara där!

Ca 1 l hemburet i kepan! Skrattande

MaMaMade
0

Red; surrar i nattmössan! Det här är ju taggsvamp! *Hurrey*!

MaMaMade
0

Däremot hade jag ingen aning om vad detta är men misstänkte att det är en fårticka o tänk så rätt jag hade! Glad 

Tom Guben tycker att det är spännande o talade om att han faktiskt skulle kunna tänka sig att gå en svampkurs. Förvånad Nu har han iaf fått lära sig hur trattisar ser ut o han ska hålla utkik nu när han är ute o jagar var o varannan dag.

MaMaMade
0

Det bidde 2 st rimskivlingar också men det känns lite läskigt att prova att äta dem även om jag är säker på att det är rätt.

[marion69]
0

Kul att ni hittade så mkt. Ja, jag tycker också det är läskigt att pröva på nya svampar.. konsistensen, nya smakupplevelsen och lite rädsla för "tänk om man har tagit fel"

TinaNordberg
0

Är du säker är det bara att prova, spotta ut om du inte gillar just den svampen. Det vore ju synd om du ska gå misste om en god matsvamp.

Du har rätt i at t#3 rimskivling.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

#5 Mhm, de har hade ringen kvar så de fick hänga med hem.

Fårtickan; är den god el bara "utfyllnad"?

Skrapar ni bort taggarna på taggsvampen? Det gömmer sig en hel del små varelser där, upptäckte jag…

SannaHolmgren
0

Jag har aldrig hittat fårticka. Hur långt jag än gått i skogen här. Den kanske inte trivs här i västsverige.

Jag skrapar av taggarna om de är stora, och inte för att de gömmer små sspindlar utan för att de ser lite oaptitliga ut om man har dem i fläskfilegrytan till ex.

Bergspuman
0

Jag har lyckats frälsa särbon på Karl Johan! Sist vi var ute och plockade gick han helt sonika förbi det godiset, han sa att han bara plockade kantareller. Men jag plockade, rensade och förvällde.

Då kom han och sa att han ville smaka. Det fick han. Jag sa till honom att salta lite för smakens skull.

Han åt, och långsamt spred sig ett stort leende över hans ansikte.

Så sa han: - Det här var ju gott! Nu ska jag plocka den här i fortsättningen!

Skrattande

[marion69]
0

#8 Karl Johan är ju så god, bästa svampen enligt mig.

MaMaMade
0

Idag bidde det bara 2 trattisar från samma ställe som igår. Det finns ett gäng till men de är så små. Lämnar dem till efter helgen då det är risktfritt att gå ut i vårt JVO igen.

Tog hem o fotade en vacker svamp som det finns gott om där. Misstänker att den inte är ätbar men den är sååå tjusig. Hattfärgen är silvergråbrun, foten mer åt silvergrått. Gräddfärgade skivor som glimmar lite lätt åt det silvergrå hållet. Helt slät fot, svampig/trådig inuti. Växer i mossa i barrskog. Inget kött att tala om, lite seg, doft kan jag inte uttala mig om just nu när jag är drabbad av "pesten"…inget luktsinne kvar.

MaMaMade
0

Hatten

MaMaMade
0

Delad

TinaNordberg
0

MaMaMade  Bilderna # 10-12, tycker jag der ut som sotbrun vaxskivling.Ta o kolla den.

Om det är den är det en utomordentligt god matsvamp, om man hittar några som inte är larvangripna.

Jag tycker doftar mandel.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

IceJossan
0

#2 Attans, är det SÅ fårtickor ser ut!! Då klev jag över massor idag ute i svampskogen :P Hade för mig att de var vita på hatten och därför tog jag dem inte…

Ska se om jag kan åka iväg imorron igen, haha :)

MaMaMade
0

Provstekte en bit av fårtickan men den var inte ngt för mig. Den gulgröna färgen bryr jag mig inte om men den smakade ju ingenting o var seg. För stor? Kanske min förkylning spelade mig ett spratt när det kommer till smaken? Ska se om jag hittar mer efter helgen.

MaMaMade
0

#13 Har kollat, visst tusiken måste det vara sotvaxskivling! Är det risk att förväxla den med ngt giftigt? Har *stor* respekt för alla svampar med skivor…

Får nog göra mig en sväng ut imorgon iaf! Det fanns *många* där jag gick igår!

Den känns läskigt seg i skivorna o köttet men det kanske blir bättre när man tillagat den?

MaMaMade
0

Dagens skörd bidde detta…

MaMaMade
0

…dessa…

MaMaMade
0

…samt dessa…

Gick in där jag såg sotvaxskivlingen igår men hittade inte ngn. Gick en lååång sväng, plockade upp ett par tickor, hittade rimskivlingarna o när jag sedan nästan kommit upp mot hygget kryllade det plötsligt av sotisar!

Nu ska jag bara komma över min ovilja att smaka på skivlingar!

MaMaMade
0

Ramlade över dessa skönheter långt nere i mossan. Gammelrosa-aktig hatt, i övrigt lik sotvaxskivlingen. Mkt vacker! Förslag?

MaMaMade
0

Samma som #20, delad.