Svamp iFokus

Svamp

Etikett04-vanliga-matsvampar
Läst 9086 ggr
Chestnut
0

Rimskivling

Har hittat några svampar som jag med ledning av "Lilla svampboken" har identifierat som rimskivlingar. De har en ring som lätt lossnar, ljusbruna med "vitpudrad" mitt och glesa skivor på undersidan. Växte i en något fuktigare del av skogen (blandskog).

Nu är det dock som så att jag är helt nybörjare på att plocka svamp, finns det några som är lätta att förväxla utan kan jag plocka dessa säkert?

Sen till sist, hur smakar dem? Goda att torka? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

TinaNordberg
0

Om du hittat rimskivling kan jag utifrån beskrivningen inte svara på. Det finns en hel del arter som kan stämma in.

Det är en god matsvamp, tyvärr tycker larverna det med.

Har inte torkat den själv, vet att andra gjort det och har inte hört att det inte fungerat.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Chestnut
0

Tråkigt nog har jag inte hittat kameran annars skulle jag ha laddat upp lite bilder! Gick förbi svamparna i helgen och kikade lite… Vågar inte riktigt ge mig in på att plocka dem.

Med vänliga hälsningar
Chess

SannaHolmgren
0

www.svampguiden.com

Sök på detta forumet. Du kan jämföra bilder, fråga massor med svampentusiaster, och det är jättebra länkat till olika förväxlingssvampar.

Glöm inte att uppdatera oss här, iallafall jag är lite nyfiken på vad du fått reda på. Och om du är det minsta osäker - ät dem inte. Lägg ner tid istället på att hitta lite fler av dem och lära dig känna igen dem innan du börjar plocka och tillaga. Det kan ta tid, men det är så du lär dig.

MaMaMade
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det OK att lägga in ett par bilder här på vad jag, ute i skogen, misstänkte är rimskivling?

MaMaMade
0

Hatten ovanifrån.

MaMaMade
0

Underifrån

Chestnut
0

#4 Självklart! Glad

Hade svampen ring som lätt lossnar? För annars är den giftig/oätlig (någon slags spindling) enligt min svampbok.. Vågar inte säga mer då jag själv inte är säker på denna svamp Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

MaMaMade
0

Delad

MaMaMade
0

Såg ingen ring men den ska enligt svampguiden lossna lätt, så jag tänkte att den åkte av när jag drog upp den ur mossan. Den är iaf vattrad på övre delen av foten.

Har inte ätit av den nej…än…Flört

TinaNordberg
0

Det är rimskivling

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Tjoho! Fanns mer där jag var…får se om jag orkar gå dit i helgen. Ska titta ordentligt efter ringen då också.