Svamp iFokus

Svamp

Etikett04-vanliga-matsvampar
Läst 4224 ggr
MaMaMade
0

Sandsopp - matvärde?

Har idag plockat några sandsoppar som nu ligger på tork. Enligt svampguiden här de matvärde, ngt syrliga som färska men blir bra om man torkar dem.

Har ni ätit dem och vad tycker ni om dem? Det finns *massor* av dem härikring o de är oftast väldigt fina, sällan angripna.

Sedan undrar jag om man kan plocka svamp efter en frostnatt el är de förstörda då (särskilt sopparna som verkligen drar åt sig fukt)? När man kommer hem har de hunnit mjukna till o blivit "svampiga", är de OK om jag förväller dem på en gång?

Bergspuman
0

Jag äter gärna sandsopp. Men jag brukar inte torka den, utan äter den oftast stekt, efter förvällning, till en kötträtt eller som pastasås.

Den är också lätt att hitta mycket av, som sagt sällan angripen, och lätt att känna igen och svår att förväxla eftersom den blånar så kraftigt.

Sa din svampguide att de företrädesvis skulle ätas efter torkning, att det var bästa metoden för dem alltså?

Svamp som fryst och sedan tinat ska behandlas som färsk fisk eller färskvaror överhuvudtaget, såvitt jag vet - det vill säga, den måste tillredas bums.

[marion69]
0

Jag äter också sandsopp, stekt tillsammans med andra soppar.

TinaNordberg
0

Jag torkar alltid sandsopp, maler eller stöter i mortel och använder som krydda. Gott i gräddiga grytor och såser, påminner lite om murklor.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

#1 Jag läste att den har el kan ha en lite syrlig smak som tonas ner om man torkar den innan tillredning.

Har tyvärr blivit urförkyld o har dessutom barnkalas i em så idag får svampen vänta. Rynkar på näsan Mulet ute vilket iofs är bra för det är varmgrader men å andra sidan verkar det kunna börja regna när som helst. Pest el kolera?