Svamp iFokus

Svamp

Etikett03-svamprapporter
Läst 6141 ggr
[marion69]
0

Har du hittat nåt än?

Har du varit ute i skogen ännu och hittat nåt och hur mycket och utav vilken sort?

vimes
0

Jag har varit ute vid två tillfällen och hittat tre (3) kantareller. Svampsäsongen har inte riktigt kickat igång ännu.

Bettan1975
0

Här blir det massor av kantareller, men de är fortfarande väldigt små. Man kommer inte att behöva gå så väldigt många steg för att få fyllda korgar bara man är förstSkrattande

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

[marion69]
0

#2 var finns du för län?

Bettan1975
0

Uppsala län på gränsen till Gästrikland, Älvkarleby kommun. Och jag vet att min särbos föräldrar hittat i Värmland också.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

Vera70
0

Har hittat hur mycket KarlJohan, Tegelrödbjörksopp, Fjällskivling och vanliga gula Kantareller som helst :))

Ser ut att bli ett bra år!

Åsa S
0

Här i Uppsala län har jag hittat massor av Karl-Johan (majoriteten maskiga), champinjoner ca 40-50st (även de maskiga), runt någon liter kantareller, 8st fina stora stolt fjällskivling + på en av grannarnas tomt växer stora fina jätteröksvampar (väldigt fin matsvamp ifall man skördar dem unga).

Glöm inte lämna svamprapporter till svampguiden.

(I tidningen idag hänvisades det till hur gott om svamp det finns i landet och som källa hade de använt rapporterna i svampguiden. Tyckte dock det lät fel då kartan visade att det inte finns svamp än här i uppland, tror bara upplänningar varit dåliga på att rapportera in sina fynd för helt tomt på svamp är det ju inte)

Bettan1975
0

Själv är jag ny på svampplockning så jag törs inte plocka annat än kantareller och trattar än så länge.

Jag är bara så impad av alla som är så kunniga att de kan plocka andra sorter.

Öhhh……måste erkänna att jag inte hade en aning om att man kunde hitta champinjoner, trodde de bara odlades upp. Ni ser ju själva vilket pucko jag är hahaha

MariaG
0

Har hittat en massa kantareller. Ska ut igen i helgen och leta mer.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

AnnL
0

Har hittat lite kantareller, det är allt. Rynkar på näsan

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[marion69]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gick ut med hundarna och hittade en guldgömma med kantareller för en timme sen. Här kommer bild. Efter rens.

korseett
0

maken kom hem med 10 liter kanatreller som jag förvällde och fryste ner. Till helgen kommer några väninnor på besök så då ska vi ut i svampskogen. Smörsvamp, karljohan och trattkantareller står på tur för mig. har jag riktig tur finner jag även champinjoner

AnnL
0

Jag undrar om jag går på fel ställen. Kan gå i skogen i timmar o hittar inte en kantarell . Var hittar ni svamp? Blandskog, bokskog backar i ris. På vilka ställen hittar ni era svampar?

korseett
0

det är olika. Trattar finner jag oftast bland granskog, kantareller oftast blandskog men gärna i kanten av en gammal hage. Champinjoner är ofta i gamla hagar och jag har även hemma i trädgården. Smörsoppen med sin slemmiga hinna brukar ofta växa i skogsbilvägar. karljohan kan finnas både i granskog som lövskog- de får lite olika brun färg på hatten bara men annars är de lika.

[marion69]
0

AnnL, vilket län bor du i?

Ett tips jag kan ge är att leta i sluttningar, där är det fuktigare,

många struntar i att leta i början av skogen, vid vägkanten nästan. Där kan man hitta mycket.

Lycka till.

AnnL
0

Jag bor på gränsen mellan Skåne och Halland.

[marion69]
0

Jag kan tipsa om att på SVAMGUIDEN har dom svamprapporter från alla län, ifall ni vill veta hur ert län ligger till svampmässigt.

LÄNK

Heaven1
0

Var ute för någon vecka sedan och plockade totalt ca 14 liter kantarellerSkrattande

AnnaGreta
0

Kantareller plockar jag när jag går till postlådan, känns ganska lyxigt! Men så bor jag mitt i skogen med. (småland)

Har även plockat diverse soppar, mest aspsopp och några mandelkremlor och en blodriska.

TinaNordberg
0

Nu har det regnat här i mina trakter och diverse arter ploppar upp.

Artsamlare som jag är söker jag även inte ätbara arter. Fotar mycket, försöker artbestämma o sparar bilderna gruppvis.

Naturligtvis plockar jag till frysen och torkar en hel del.

Förråden ska vara fulla till vintern. har åx1å 3 vuxna barn som älskar svamp, (när det står på bordet)Obestämd

Har åxå en ovårdad fantastisk tomt, där vi hitintills kunnat  hitta ca 70-80 olika arter. 90% oätliga. Den jag blivit mest glad över är violett fingersvamp Clavaria zollingeri. SE bild

Väntar med spänning på vad denna höst har att bjuda på.

Grattis alla ni som fått fylla korgarna redan i år.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Chestnut
0

Här finns det mångder av soppar men snålt om kantareller.

Hittade ett par liter kantareller för några veckor sedan men nu är allt puts väck. Senaste rundan resulterade i knappt 7-8 dl orensad svamp.

Vi är inte förtjusta i soppar, bara bökigt att rensa tycker jag. Så kantareller är det vi "jagar"…

Med vänliga hälsningar
Chess

isabelle_
0

I Borås är det fullt igång. Mamma och jag har nog fått ihop 4 liter hittils med kantareller :)

[marion69]
0

Jag och pojkvännen var ute igår och vi hittade EN gul kantarell Förvånad, flera citronslemskivlingar, EN karl-Johan, Sillkremla, Björksopp. Sedan såg vi massor av vit flugsvamp och gallsopp.

korseett
0

det var märkligt lite svampar överlag när vi plockade under helgen. Det kan vara för tidigt ändå

MaMaMade
0

Här kryllar det av soppar; tegelsopp, brun stensopp, aspsopp o björksopp. Bor i Västerbotten, tallhed o "halvhyggen" är det jag har kollat mest. Gick en sväng i tunn tall- o granskog men det var nog för tidigt.

Till helgen åker vi upp till Tärna o jag hoppas på kantareller på sörsidorna av fjällsluttningarna, även om det kanske är lite tidigt.

[Tassy]
0

Gårdagens kantarellskörd Glad

Chestnut
0

#25 tror bestämt att jag ska haka på dig ut i skogen någon dag. Jisses vad du hittar!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

Då får du skynda dig hit upp till norr Tungan ute

Bettan1975
0

Jag ska nog ut i helgen och kolla svampläget, men jag är som sagt nybörjare så det är bara kantareller och trattar som gäller.

Linnea
0

Jag var ute igår. Hittade några få små svampar av varierande sort dock inget (för mig) plockbart. Var är all svamp? Jag är urdålig på att hitta svamp. Därför tänkte jag lära hunden att hitta den åt mig men då måste jag ju först hitta en svamp!

Skynda långsamt så går det fortare.

Chestnut
0

#27 Eller så drar jag med dig ut i skogen här nästa vecka Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

#30 jaa Skrattande

MaMaMade
0

Hittade en till rödbrun stensopp idag, vid stigen upp från båtlänningen. Den var inte så stor men fin o hade en omisskännlig form av…Skäms…frågade Guben min om han ville ha en extra i reserv men han tog illa upp pga storleken. Skrattande

AnnL
0

# 32 Haha.

Var ute idag och hittadae ca 1 L kantareller och några Karl Jojan o några soppar

[marion69]
0

Det verkar som om gula kantarellen börjar torka lite här och där i västmanland.

SannaHolmgren
0

#34 Då kan du åka hit till v. götaland istället. Gårdagens promenad med tre barn och en lånad liten hund resulterade i stooora kantareller, och ganska många. Jag gick bara lite kring skogen där jag bor, skulle bara hämta in några till kvällsmackorna, och hittade 5 kg kantareller, ganska mycket blodriska, en hel del fina karljohan och stinksvamp. Fast den törs jag inte smaka på än. Gudars vad det är svårt att försöka.

Bergspuman
0

Mina svampställen väster om Uppsala har torkat in!

Det har kommit mycket mer regn I Uppsala stad än vad det gjort där. En väninna till mig knatar i Stadsskogen och hittar kantareller jämt och samt.

Jag hittade 6 små gula kantareller när jag var ute förra veckan, i övrigt icke ett liv!

Får trösta mig med att vi plockade ca 130 liter trattkantareller förra hösten, varav det mesta är torkat.

Det måste komma mycket mycket MYCKET mer regn innan jag kan börja skörda. Grr!

SannaHolmgren
0

**Jag knuffar alla regnmoln till er och hoppas slippa dem på mycket länge**Tungan ute Sen kanske jag kan klafsa i svampskogen utan att få fotsvamp i blötan.

pyromanen
0

Södra Värmland

Bergspuman
0

Jesus Förvånad

fibro
0

Förvånad HÄRREGUUUU vad mycke gulingar !!!!!!  Förvånad

Wruss
0

Sen den 20 juli har vi plockat ca 20 liter gula kantareller. Denna bild är från den 23:e juli. Mer än så här är ingen idé att ta hem per dag, då orkar man inte rensa…

Igår hittade vi de första plockbara trattisarna - de har funnits ett tag men varit alldeles för små, men många är de…

blir nog en fortsatt bra svampsäsong också!

(Skövde, V:a Götaland)

Chestnut
0

#41 Jisses, svårt att tro att vi befinner oss i samma kommun! Förvånad Har inte alls haft sånn tur… (norr om stan)

Med vänliga hälsningar
Chess

AnnL
0

Förvånad Hur kan ni bara hitta så många kantareller. Förvånad

Wruss
0

#42. Har försökt norr om stan också, men med klent resultat. Vi plockar mestadels sydöst om stan. Eller straxt utanför Tibro.

Kvällens skörd blev mest trattisar - barnen var med så det blev många små, även om jag lyckades övertala dem att lämna de minsta kvar…

SannaHolmgren
0

Jag har nog hittat gula kantareller kanske 10 - 15 lit. bakom vårat på ett ganska litet område. Brukar gå med 3 barn och ibland en liten lånad hund så det är inte så lätt att stövla iväg för långt. Har gett bort hälften tror jag. men jag klarar mig fram till midsommar som det är nu med det jag har i frysen. Sen har inte trattisarna kommit fram här ännu, och taggvampen är alldeles för liten för att plockas, så den får vänta ytterligare ett par veckor, och de minsta kantarellerna står kvar där jag lämnade dem så det blir minst 10 - 15 liter till med bara gula.

v götaland, mellan holsljunga/Öxabäck i de unga granskogarna om nån vill hitta svamp så det räcker och blir över.

SannaHolmgren
0

Jag hittade igår förmiddag 7 liter kantareller, 500m från där jag bor, (och ett vildsvin som inte såg mig som tur var… det var lite läskigt..) och jag har försökt räkna lite på hur mycket totalt jag hittat i kg. Hälften har jag gett bort, så det borde vara drygt 20 kg jag hittat inkl det jag gett bort. Mest kantareller, men nu har också taggsvampen fått fart, och igår hittade jag de första plockbara trattkantarellerna.

Jag börjar nästan tvivla på om jag kommer att hinna äta upp allting i frysen.

Linnea
0

Hittade en del brunsopp i min trädgård. Dom åt jag upp kan jag säga. I övrigt har jag inte hittat nåt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Bergspuman
0

Nu har jag varit på mina svampställen och äntligen hittat svamp.

Uppland drabbades hårt av torkan så här har svampsäsongen startat SENT.

Alla svampar jag hittade var SMÅ, utom ett antal gula kantareller som troligen stått ett tag.

Det blev 1,5 liter gula kantareller och jag lämnade säkert ett hundratal mycket små. Om en 2-3 veckor blir det storskörd där! Skrattande

Jag hittade de första små, små SMÅ trattisarna.

Jag hittade fin blandsvamp, följande arter:

Blodriska

Tegelröd björksopp

Sandsopp

Kamskivling (ringlös flugsvamp)

EN Karl Johan

Rödgul taggsvamp

Blek taggsvamp

Jag såg även ett antal andra arter jag inte känner igen och är säker på men misstänker grönkremla, sillkremla och mandelkremla. Dem plockar jag dock inte, kan dem inte.

Tyvärr kom det med även en fästing! Märkte när jag satt på bussen hem att det kliade lite i midjetrakten, gnodde lite utanpå tröjan.

När jag kom hem kollade jag. Jo, mycket riktigt kröp en svart usling omkring på magen. Jag måste ha stört den när jag gnodde ovanpå, just som den var i färd med att sticka in snabeln och börja suga blod, för det satt en rosa liten prick på maghuden.

Den dog en ond och bråd död kan jag säga! Skrikandes