Svamp iFokus

Svamp

Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 3654 ggr
IceJossan
0

Har jag plockat rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo!

Jag var ute i svampskogen idag, men är ännu inte helt hemma på andra svampar än kantarell, trattkantarell/trumpetsvamp, karl johan och taggsvamp.

Så… Vad är detta för svampar? De övre är jag nästan säker på att det är aspsoppar, de växte dessutom precis intill varsin asp. De har däremot inte direkt gråsvarta fjäll som de enligt beskrivning ska ha, de är snarare bruna.

Den undre får jag till att det är en rödbrun stensopp, men vad som förvirrar mig är att köttet ganska snabbt blev blåsvart efter skada, framförallt foten. Hatten är betydligt mer rödaktigt än karl johan, och alldeles tegelröd där "någon" tagit en tugga, men hattfärgen är mer vanligt brun/orangebrun än vad rödbrun stensopp enligt beskrivning ska vara.

Så vad är detta för svampar egentligen?

IceJossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till på "stensoppen". Färgerna syns bättre här, eftersom den andra bilden är så överexponerad.

SannaHolmgren
0

Jag har också plockart såna. Vet inte exakt vilken sort strävsopp det är, men goda var de. Tegelsopp kanske - gissning utan att ha kikat i boken.

vimes
0

Tegelsopp.

IceJossan
0

Vilken/vilka är tegelsoppar? För de är väldigt olika i färgen: De översta har oranga hattar, men den tredje har mörkt rödbrun hatt och dessutom mycket tjockare fot. Första bilden på den var kanske dum att ta med eftersom det blev jättefel ljus och den ser orange ut, men den har egentligen väldigt mörkt rödbrun färg. Bilden i #1 är mycket bättre.

Så vad är vad?

vimes
0

Den nedersta är en tegelsopp helt säkert. Den övre är kanske en björksopp då? Om hatten är mörkare än vad man ser på bilden alltså.

vimes
0

Äh, jag läser inte ordentligt. Det var ju den nedre som var mörkare i verkligheten (vilket visade sig på det andra fotot): fortfarande tegelsopp i min bok dock, inte mist p.g.a. mörkheten i det öppnade köttet.

Jag tror att den övre är en tegelsopp också.

IceJossan
0

#6 Okej. Men foten är ju så tjock, och hatten så mörk, en tegelsopp ska ju ha orange hatt?

Ska jag våga rensa och steka dem idag?:P

SannaHolmgren
0

Ja idag kan du rensa och göra iordning dem, vänta inte tills i morgon. Plockad svamp ska göras iordning direkt. Svamp kan utveckla mindre behagliga överraskningar för magen om man låter dem ligga till nästa dag, (om de inte "ligger på tork"). Har du tex missat ett par larver så hinner de totalförstöra hela skörden på några timmar, och eventuella jordbakterier kan växa till sig.

Björksopp har svarta tofsar på foten. Aspsopp har bruna tofsar. Sen vet jag inte om det stämmer till 100 %.

IceJossan
0

Okej, tack så mycket för svar! :)

Linnea
0

Vad jag har förstått så finns det inga giftiga soppar i Sverige. Det finns ett på oätliga men de smakar illa.

Skynda långsamt så går det fortare.

SannaHolmgren
0

Djävulssoppen är den enda giftiga. Den är värmekrävande och växer bara på öland och på gotland som man känner till, och den är sällsynt. Källa : www.svampguiden.com  : övriga giftsvampar

Sen har jag för mig att nån mer kan ge tillfälliga mag och tarmbesvär om man råkar få i sig bitar av rå svamp.

[marion69]
0

Ja djävulsoppen är den enda giftiga och gallsoppen smakar förjä---ligt

IceJossan
0

#11 och 12 Ja den är nog ingen risk att jag plockar iaf - den ser rätt förj*vlig ut ;)

IceJossan
0

#11 och 12 Ja den är nog ingen risk att jag plockar iaf - den ser rätt förj*vlig ut ;)