Svamp iFokus

Svamp

Etikett12-svamp-recept
Läst 3014 ggr
SannaHolmgren
0

svampsoppa med bacon

Har ni bråttom och inte hinner laga till nåt storkok ocjh passar även bra som förrätt:

Fräs ihop 1 finhackad lök, 1 pkt mycket finhackad bacon, 1 chilifrukt (eller krydda med chilipeppar) och några nävar finhackad svamp (trattisar, kantareller, soppar, eller vad du har)

Häll på 1 liter vatten, två lite extra starka buljocgtärningar, ett par dl grädde efter smak och koka ihop ett par minuter.

Jättegott, kryddigt och mycket snabblagat.

Fryst bacon är lätt att hacka smått.

[marion69]
0

MM låter supergott Glad Ska man inte steka baconen innan? Tänkte att det kanske annars blir en så fet soppa?

[marion69]
0

Man kanske kan göra så också, att man steker baconen och på slutet strör över lite knaperstekt bacon. Måste testa ditt recept.

SannaHolmgren
1

Jag stekte inte baconet innan, Men prova. Jag hade ½ paket bacon när jag provade detta och det blev gott också. Tar man bort för mycket fett i måltiden så tar man också bort smaken, och soppan späds ut med ganska mycket vatten, och räcker gott och väl till 4 personer om man har lite bröd till.

Det som kan bli med en större mängd bacon är att det blir för salt. Jag använder gärna smör, olja, vispgrädde mm när jag lagar mat. Jag tycker maten smakar mer då, än om det blir "fettfritt".

Chilin ger soppan sting, det är den som gör det så extra gott.

Man kan nog prova att ha i vitt vin och persilja. Mums…:-)