Svamp iFokus

Svamp

Etikett03-svamprapporter
Läst 3445 ggr
MaMaMade
0

Fjällskörden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillbaka från Tärna med en ytterst bedrövlig svampskörd. Osedvanligt torr o kall sommar har gjort att det inte kommit igång riktigt än.

Min man visade sig dock ha näsa för kantareller o han hittade ca 1 dl av dessa. (Funderade på att försöka träna min vovve men jag satsar nog på Guben istället!)

Det är första gången jag sökt efter kantareller o jag hoppas att detta är rätt! De har iaf samma färg, doft o ser likadana ut på skivorna. Känns liiite svårt när de är så små men jag går på lukten!

MaMaMade
0

Dessa fanns det gott om, det lyste illorange lite här o där. Vet någon vad det kan vara?

MaMaMade
0

Vi tar en bild "under kjolen" också!

MaMaMade
0

De här fanns det också massor av men vad är det?

[marion69]
0

#1 ser ut att vara någon form av rödgul trumpetsvamp, men hatten brukar vara lite brunare.  Är det hål från mitten av hatten och ner genom foten? (Ihålig)

#3 ser ut att vara en citronslemskivling. Är det gråaktiga skivor? och har den lite gult nedåt roten?

MaMaMade
0

#1 har inget hål men ihålig fot, illandes orange, mkt vacker.  

#3 är inte slemmig o går åt beigebrunt över hela frukten. En har lite "fransiga" kanter o svagt "ringad". Får mig att tänka riska men de blöder inte.

Såg en annan sort överallt som var jätteslemmig på hatten som var citrongul, vit fot o skivor, vacker. Borde ha fotat för jag blev nyfiken på vad det kan vara. Ska se om jag hittar ngt på nätet.

[marion69]
0

Jag är osäker på #3. kanske du får flera svar snart Glad

Ulla
0

Jag tycker inte att #1 ser ut som en trumpetsvamp. Brukar inte de ha åsar som löper ner på foten?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

TinaNordberg
0

#1 ser ut att vara en vaxskivling, svårt att se  på en bild och det finns flera att välja på. Leta bland vaxskivlingar. Kanske mönjevaxing?

#3 är inte citronslemsivling. Ser mera ut som en riska av något slag.

Har den växtsaft?

Vilken färg på saft?

Lukt?

Smak mild eller skarp?

Är färgen på bilden rätt återgiven?

Det finns många frågor, men svaren kan vara till hjälp.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

SannaHolmgren
0

#1 o #2 gissar på kantarellvaxskivling efter att ha googlat.

#3 har ingen aning, men det kan vara riska som inte blöder om det varit torrt. Lägg svampen på ett vitt papper och kolla vad det blir för färg av sporpulvret, om den har nåt… Går det att repa upp svampköttet i trådar, längs foten så är det inte riska. Kan man ta av hatthuden? Hur luktar den? Smak? Var växte den, vid vilka träd/buskar mm?

MaMaMade
0

Har gett upp #3 men tror mig ha sett den i mina hemtrakter också så jag ska hålla utkik nästa gång det blir en sväng i skogen. Den luktar iaf milt men jag har inte vågat smaka på den.

Kantarellvaxskivling verkar dock stämma bra på #1. Tack för det! Den är verkligen utmärkande, liten men lyser som en liten eld i mossan! Jättevacker!

TinaNordberg
0

Inte farligt att ta en liten tugga, smaka och sedan spotta ut.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Jo jag vet…men bläää…jag föredrar svampen tillagad! Skrattande

TinaNordberg
0

Träna ! Jag tyckte åxå det var läbbigt i början.Tungan ute

Nu kan jag inte förstå hur jag klarade saken tidigare.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus