Svamp iFokus

Svamp

Etikett13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 3158 ggr
AnnaGreta
1

Det tråkiga rensandet...

Så kommer man hem nöjd och glad efter en underbar svamppromenad med korgen full. Ska bara sätta mig och vila lite innan jag tar itu med rensandet… och flera timmar senare är svampen fortfarande orensad.

Snälla dela med er av era bästa knep och trix för att få rensningen att gå snabbt och enkelt!

TinaNordberg
0

För det första grovrensa redan i skogen  innan svampen åker ner i korgen. Skär av den oftast jordiga foten. Borsta bort så mycket du kan.

Klyv dem åxå och kolla att de är fina inuti, så att ni inte behöver bära hem så mycket larvangripet.

Väl hemkommen ladda  upp med en kopp kaffe, eller varför inte  ett glas vin.

Sätt på lite fin musik, tänk på allt gott som ska spisat av dessa läckerheter.

Men framför allt spara inte till nästa dag, ni kan inte ana hur myckat eventuella larver kan bryta ner över en natt.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Bergspuman
0

Skriv upp hur mycket ni plockat, och sätt t ex ett streck för varje liter. Det brukar jag göra. Känns som en sporre.

AnnaGreta
0

Det var bra du skrev att jag inte skulle låta det ligga till nästa dag, Tina. Det blev rensat sent om sider igår och i svamp som jag trott var larvfri när jag kollade i skogen var nu trots allt äten.

De värsta att rensa är knotiga, veckade kantareller som växt gömda i mossa och jord. Måste bli bättre på att rensa lite mer i skogen, medan det fortfarande är roligt!

Trollhassel
0

Musik och en rejäl kopp te! En vän om det går att uppbringa.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

fibro
0

Sätter mig på trappan med en mugg the´, lyssnar till alla ljud och njuter av sensommaren medan jag rensar.

Är det riktigt mycket svamp så får sambon vara med och rensa Flört

[marion69]
0

Lite sällskap, musik och en kopp kaffe Glad

AnnaGreta
0

Fasen, ni får det att låta så mysigt att ja nog måste gå och plocka mig lite ny svamp att rensa! Flört

pyromanen
1

Grovrensa i skogen och sen ge bort svampen Flört problemet är löst.  Eller så lägger man dom på tidningar i köket och säger högt så maken (som älskar svamp) hör det att "neej dom orkar jag inte rensa, ska nog ge bort dom till en kollega på jobbet imorgon"  och vips så har han rensat dom Tungan ute