Att frysa in svamp
Det tar sådan plats att frysa in små burkar i frysen, så jag har börjat med att köpa zip-plastpåsar som man drar ihop för att försluta påsen. De går sedan att tvätta och återanvända.
Jag plattar till påsen så det blir som en fyrkant med lagom mängd svamp i. Då kan jag lägga på hög och man får plats med mycket i frysen.
Ja burkar kan vara jobbiga.
Jag har hört att om man ska frysa in svamp, så ska man inte använda smör i pannan när man fräser dom innan. Smöret gör att svampen inte håller så länge i frysen?
#0 Der var ju ett jättebra tips 
#1 vad som menas är nog att smöret kan härskna, men jag har aldrig upplevt det, så jag tror att du kan göra som du tycker att det blir godast 
/Désirée
Jag har varit med om att smöret härsknar i frysen, så det är nog säkrast att vara utan… Jag kanske hade otur?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Fett härsknar i frysen. Det tar inte så lång tid faktiskt. Stek upp svampen i smör när du anrättar den istället om du vill ha smaken.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kan man inte frysa svampen utan att steka den först? Och sedan steka i vad man nu vill, smör gärna om du frågar mig! 
Att torka svamp, vad har ni för erfarenheter av det? Är det besvärligare än att bara frysa in kanske?
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Anna-Helga jag tror att man måste minst förvälla svampen innan man fryser den.
Under många år bodde jag i närheten av några fina trattkantarellställen, så då torkade jag ofta dem på ett myggfönster upphängt i taket vid kakelugnen. Inte alls besvärligt och dessutom kan man då använda frysutrymmet till annat 
/Désirée
förvälla svampen gör jag alltid och sedan kör jag den i mixen och så i plastmuggar och in i frysen
#0 Har du tips på var man kan köpa billiga zip-påsar?
(Jag är tokig i zip-påsar, använder dom gärna till allt)
7- blir det bra i mixern? kör du det till en mos? Kan tänka mig att smaken blir mer koncentrerad då.
#9 det är kantareller jag gjort så med. Delar dom stora i två delar och de mindre låter jag vara och så förväller jag . sen kör jag försiktigt i mixern men inte till mos utan så det blir små bitar.

När jag ska frysa in kantareller, så delar jag dem. Förväller dem. Sedan in i plastpåsar när de svalnat o så in i frysen.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Jag brukar ofta förvälla (utan fett som härsknar) svampen och lägga i fryspåsar som jag gör platta paket av och travar flera tunna platta svamppaket i en glassburk. Gör man platta paket kan man lätt bryta av en bit ifall man bara vill ha lite svamp + platta paket tinar snabbare.
Vissa svampar exempelvis Karl-Johan blir faktiskt bättre ifall man fryser den rå i bitar än vad den blir förvälld, rå svamp tar dock större plats. Jag brukar hälla ner den frysta råa karl.johan direkt i en stekpanna med riktigt smör blir ungefär som att steka nyplockat.
Även kantareller brukar bli bra att frysa råa så man måste inte förvälla, kantareller blir dock ganska bra även som förvällda och de tar ju inte så stor plats när de är förvällda heller
Smart med platta påspaket! Det ska jag anamma genast!
Lite OT men vi fryser alltid in köttfärs i platta paket, dels därför att de då tinar fortare och jämnare och dels därför att man kan lägga det frusna paketet direkt i stekpannan och hacka sönder efter hand. Passar bra när man ska ha köttfärsröra
Funkar säkert lika bra att skära svamp i lagom bitar och göra på samma sätt med.
/Désirée
#12 14 Smart! Platta paket ska jag genast börja med. Varför kom jag inte på det själv? 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
# 8 Jag vet inte om det finns billiga, däremot går de att återanvända.
Jag förväller alltid svampen som jag ska frysa in. Jag har provat olika varianter, iskuber, plastmuggar, muffinformar etc. Detta med platta påsarna passade mig bäst, då de tar minst plats. Kul att tipset kan koma till användning.
Jag fattar inte…hur får ni påsarna täta då ni plattar dem?
Jag menar - när man förväller för frysning, ska man ju ha kvar vätska i svampen. Hur plattar ni till påsarna utan att vätskan rinner ut?
När det gäller svamp behöver man inte ha någon vätska kvar när jag förväller har jag bara på någon msk vatten och sedan får det koka tills allt vatten avdunstat. Inte heller grönsaker måste ligga i vatten då man ska frysa in dem.
konstigt… jag som läst och lärt mig på svampkurs att man bara kokar bort ca hälften av vätskan som blir…Ojjnevojjne, får jag lära om då, för burkar tar ju faktiskt massa plats….
Jag har för mig att man har kvar vätska för frysning, för att bibehålla mera smak, som finns i vätskan.

Jag har gjort både och och inte märkt nån skillnad.
Förvälld svamp, (eller ihopkokad, "nedsmält" urvätskad mfl begrepp) Av 1 liter får man ca 2-4dl förvälld svamp. Lägg i en plastpåse med eget spad, man behöver inte tillsätta vatten eller smör då man förväller. Låt koka upp sakta på svag värme så rinner det ur tillräckligt mycket vätska från svampen, krama ur all luft ur påsen, snurra påsen mot öppningen några varv så den blir tvinnad. Slå en knut och sen är det lätt att platta till det. Glöm inte att skriva vad påsen innehåller. Efter förvällning så syns det inte.
Bruker förvälla tills vätskan är i princip borta, delar bara de största, gillar stora bitar. Ingen smör för då håller det sig inte alls lika länge i frysen. Använder alldeles vanliga frysåsar.