Svamp iFokus

Svamp

Etikett08-svamp-allmänt
Läst 5711 ggr
Karmatarerskanise
0

Favorit svamp?

Vilken är din absoluta favoritsvamp?

[marion69]
0

Mmmm Karl Johan

Karmatarerskanise
0

Samma här faktiskt

[Croneld]
0

Kantareller

DesK
0

Champinjoner Glad

/Désirée

JMax
0

Kantareller sen champinjoner.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

korseett
0

jag gillar flera- kantarell, champinjon, smörsvamp och karl johan hör till favoriterna, trattkantareller likaså

Ulla
0

Champinjoner och karl johan är mina favoriter.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Anna-Helga
0

Kantarell och champinjon, det är typ dom jag använder! Haha!

Maria
0

Helt klart gula kantareller och på andra plats Karl JohanGlad

/Maria

vimes
0

Stolt fjällskivling. Gärna ganska hårt fräst med peppar och salt.

Kantareller är förstås hur bra som helst.

Soppar är jag inte så förtjust i, möjligtvis stuvade tillsammans med kantareller.

Maria
0

Fjällskivling har jag aldrig ätit. Vet inte ens hur en sådan ser ut.

/Maria

Anna-Helga
0

#11 Åh det vet ju t.o.m jag! Cool Det är en toppig hög vit svamp med sån där krage eller vad det heter under hatten… Har den inte krage är det en som liknar men som är giftig? Tror hatten är lite fjällig typ?

Haha hoppas jag har nåt rätt nu i min beskrivning? Tungan ute

[marion69]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Här kommer en bild på stolt fjällskivling. Titta också gärna under artikeln "Trestjärninga matsvampar".

Anna-Helga
0

Jag fick några rätt, dock inte på toppigheten… Tungan ute

Maria
0

#13 Den hade jag aldrig vågat plockaFörvånad Ser hur giftig ut som helst.

/Maria

MariaG
0

Gillar mest kantareller och trattkantareller.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

AnnL
0

1:Kantareller. 2. Trattkantareller 3. Karl johan o soppar. 4. Blek taggsvamp.

Har ätit stolt fjällskivling för många år sedan. den var god.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[pienkvlieendekoei]
0

sammpinnoner :P

Indiania
0

Jag är mest förtjust i gula kantareller, smörstekta med lite hackad lök. Champinjoner är också gott.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Heaven1
0

Trattkantareller och gula kantarellerSkrattande

[marion69]
0

Jag smakade på citronslemskivling igår och den var mycket god.

Heaven1
0

#13. Jag tror att det är stolt fjällskivling jag har hittat. Visst har den en ganska hård och ihålig fot.. En ring som man kunnde flytta på och väldigt säregen doft?

vimes
0

#22: Foten är ihålig och hård, ja. Den äter man inte. Ringen är ofta vädligt lös.

[marion69]
0

Lukt och smak är mandellika.

AnnaGreta
0

Åh, jag gillar alla de ni räknat upp. Kantarellen för att den alltid kommer först, när man längtar så. Annars är det mångfalden som förgyller tycker jag.

En ny och trevlig bekantskap jag gjorde förra året är blodriska. Och en älskling som jag sällan hittar är blomkålssvamp.

[marion69]
0

25- Jag skulle vilja testa att fritera blomkålssvamp, har du gjort det? Det sägs att det smakar gott, men hur är konsistensen sedan. Blir den krispig?

AnnaGreta
0

#26 Nej det har jag aldrig testat, låter spännande!

Staffan
0

Det är svårt att välj ut en favorit. Några är roliga att plocka. Andra är roliga att hitta. Vissa är godast att rensa medans andra är trevliga att rensa. Du måste nästan göra fler kategorier…. :)

Min personliga "favvo-svamp" är nog kanske ändå blodriskan. Den kan sätta så himla god smak på en annars ganska trist svampkorg.

Wow, jag som tycker att den där ringen runt stjälken är så god att sätta i mig direkt på plats. Den smakar lite som hasselnötter fast är 1000 gånger godare.

// Staffan

TinaNordberg
0

Det här är inte lätt, men tror inte jag skulle överleva en vinter utan torkad svart trumpetsvamp.

#28 håller fullständigt med dig om ringen.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MaMaMade
0

Amatör som jag är plockar jag o äter bara de svampar som jag är ursäker på vilket blir soppar, strävsoppar då det är mest av dem härikring. Blir lite tråkigt men…

Trattisar är goda, godare än gula kantareller i mitt tycke men jag har förstås bara ätit köpta. Kanske de tappar lite smak i hanteringen o av att ligga ett tag?

Smörsoppen är god men ack så jobbig att rensa o oftast full med mask.

Ostronskivling brukar jag köpa o göra en sagolik soppa på när jag känner mig rik.

Skogschampinjoner är också goda, smörfrästa med lite glaserad lök + en droppe soya…mumma till fläskkotletter!

Nä, kan inte välja! Det mesta är gott, beror på sammanhanget o tillfället tror jag.

RuiXue
0

Champinjoner från affärenSkäms Bor i storstad numera och har inga skogar i närheten. Kan inget om svamp så även om jag gick ut i skogen så skulle jag inte veta vad som går att plocka och inteFörvånad

Jennie

SannaHolmgren
0

Jag gillar kantareller, för den smaken bär så många minnen med sig. Minns när jag första gången åt ugnsmacka med stuvning..

Jag upptäckte blodriskan för tre år sen, och tänkte då att den var ju godare än kantarellen. Men sen vet jag inte riktigt hur man lagar till den, räcker det med att steka?

Trattkantareller, hårt frästa i smör, salt o peppar, gärna på nybakt lantbröd. Kyss

Vi har stinksvamp här. Mycket spännande svamp. Först gick jag åt andra hållet, sen blev jag tvungen att gå till den då den dök upp mitt bland ett hav av gula kantareller. Sen läste jag på lite på en svampsida på nätet och nu letar jag upp den istället. Jag samlar mod till att smaka, kanske den är god ändå..

pyromanen
0

Champignoner, fast inte från affären utan vilda eller odlade som skördas när de hunnit öpna sig och börjar få liiite mer färg under men förstås inte svarta än.

Karl johan är nr 2

Kantareller brukade vara min favorit, men jag har förstört för mig genom att äta för mycket av dom..  trattisar är jag så less på att jag struntar i att plocka dom numera (om inte jag nån att ge bort dom till)