Svamp iFokus

Svamp

Etikett13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 3612 ggr
MaMaMade
0

Strävsoppar o kantareller

Hej!

Tänk vilken tur jag har…skulle lägga in en svampfråga på Matlust iFokus o så ser jag att det startat en svampsajt! Skrattande Jag är en medelålders tös som bor i Västerbotten. En ekorre som samlar alla sorters bär, odlar lite grönt hemma på gården, min man jagar o det skulle vara jätteskoj att ngn ggn komma sig för att lära sig mer om svamp, för kunna hålla sig ett förråd med "godis" över vintern!

Har plockat lite svamp genom åren men hållit mig till de soppar jag varit säker på. Idag har jag gjort en sväng nea´hea´ o fick ihop ett gäng med strävsoppar; asp-, björk- o möjligen ngn tegelsopp.

Förut brukar jag rensa, steka o äta på en gång men tillgången i år är stor på dessa o nu undrar jag hur jag bäst förvarar dem? Helst skulle jag vilja torka svampen men går det bra med soppar, eller är de för blöta?

Fråga 2 gäller kantareller o trattkantareller. Har aldrig sett dem i skogen runtom där jag bor men skulle gärna vilja leta efter dem. I vilken terräng trivs de i här hos oss i Västerbotten? Jag ska upp till Tärnafjällen om ca 2 v, i vilken terräng ska jag leta där?

AnnaGreta
0

Soppar går utmärkt att torka, skär i bitar och lägg luftigt, eller trä upp bitarna på en tråd så torkar de i ett nafs.

[marion69]
0

Om du tittar på svampguiden så har dom svamprapporter från olika län där.

Hur  och var dom växer kan vara olika från län till län beroende på  fukt och regn osv.

MaMaMade
0

Tackar! Har skurit upp dem i ca 1 cm tjocka skivor. Är det lagomt?

Svampguiden har jag tittat in i emellanåt men inte sett att de delat upp i zoner. Ska genast kolla! Tack för tipset!

AnnaGreta
0

Det blir nog alla tiders. Jag brukar nog göra lite tunnare, men jag tror inte det spelar någon roll, tar väl bara aningens längre tid att torka.

TinaNordberg
0

Soppar går snabbt att skiva med osthyvel, alla skivor blir lika tunna o torkar samtidigt.

Sandsoppen duger inte till annat än torkad som krydda. Bli inte fundersam för en del sandsoppar blånar andra inte.

Stöt den torkade svampen i mortel eller mixa.Rätt ner i grytan. Påminner lite om murklor.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus