Svamp iFokus

Svamp

Etikett12-svamp-recept
Läst 2670 ggr
Karmatarerskanise
0

Svamprätter

Här tänke jag att vi kan skriva olika rätter som vi gör med svamp. Lite tips är ju aldrig fel. Glad

Karmatarerskanise
0

Något jag tycker är gott är att ta en svamp (eget val) som har stor och djup hatt.

Hatten fyller jag sedan med finhackad bacon,lök och vitlök, som jag har fräst tillsammans. Lite lite grädde häller jag i och sedan strör jag en god ost över. Detta gratinerar jag sedan i ugnen på 200 grader till det fått lite färg.

Rita-S
0

Jag brukar göra något riktig gott, mozarellagräddad svamp-grateng!
Man tar helst färska champignonger (för min del, jag gillar inte kantareller) som man skivar upp i grövre skivor. Skiva även tomat och mozarellaost. Stek sen baconterningar
Lägg tomat och champignonger i en eldfast form, och ha bacontärningar över, gjärna med en liten strima av baconfettet med. Dom som vill kan även häva hackade hasselnötter eller valnötter över.

Toppa det hela med skivad mozarella så det täcker, och grädda det hela i ugnen vid 200 grader i 30 minuter.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[marion69]
0

Båda recepten låter jättegott! Tungan ute Jag har hört att just svampar med stora hattar är ett utmärkt val för vegetarianer att grilla som en hamburgare också.

Man kan marinera två hattar i t ex vitlök, kryddor och pensla med olja, sedan grilla och servera med hamburgerbröd, tomat, lök, sallad och dressing.

[Croneld]
0

Vi äter ofta svampsmörgåsar, smörstekt blandsvamp på en rostad smörgås med lite god ost och finhackad rödlök på är en snabb och enkel variant.

DesK
0

Svampsoppa är också gott Tungan ute

/Désirée

korseett
0

svampsmör till grillat är gott. Sist stekte jag upp karljohan i smör och sedan mixade jag svamp och rumstempererat smör. Ta inte margarin för då blir det ingen fin smak.

[Tassy]
0

Nu när vi går mot hösten så passar det fint med olika grytor med svamp i, till exempel viltgyta med kantrareller och liknande Glad