Vidsvinen äter upp allt... :-/
I de skogar där jag brukar plocka svamp rensar vildsvinen (är ganska säker på att det är dom) nästan allt jag brukar hitta. Var ute i skogen i lördags i hopp om att hitta lite trattkantareller men överallt där de borde finnas hade vildsvinen varit och bökat. Hittar bara avbitna svampar.
Hård konkurrens i år med andra ord… :(
// Staffan
Älg och rådjur äter svamp.

#1 Det må så vara och dom kan säkert vara skyldiga också. Men jag har gått i samma skogar i 30 års tid och det är först nu när vildsvinen kommit som det blivit så markant mycket mindre svamp.
Vildsvinen håller till vid koloniträdgårdarna och villatomter häromkring, så skogen är full av svamp.

#3 Kul för dig - att plocka svamp är härligt! :)
Antingen så får du skaffa en tyst å livsfarlig bil å köra på ett gäng eller så får du börja äta Svinet så minskar det nog om Konkuransen ? eller snacka med de lokala jägarna om skadedjuren ? svinet är väl ett invasivt djur från sydligare breddgrader har jag fått höra av halläningarna iaf som jagar svinet frisk utanför halmstad .
sen om horndjuren äter svamp vettetusan de äter väl lavar å liknande från träden ser då aldrig avbitna svampar här i norrbotten å jag är ute Mycket i horndjurens land .
/ Paul Roger

#5 Är ganska säker på att de gillar kantareller. Har ett antal ställen där jag brukar hitta kantareller varje år, men som numera alltid är helt uppbökade.
Bara hålla tummarna för att dom inte hinner först och hittar alla nästa år… :)
// Staffan