Svamp iFokus

Svamp

Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 1640 ggr
Thistle
0

vad är det för svampar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Har varit ute och plockat svamp igen och bestämt mig för att jag ska lära mig mer om riskor och kremlor. Här kommer en bild på några svampar jag inte är helt säker på och två stolta fjällsklivlingar som jag är superstolt över att ha hittat. Första gången jag plockar den så jag hoppas verligen att det är rätt svamp.

Från vänster: Stolt fjällskivling, Sillkremla tror jag efter fjällskivlingen upp till höger, Jag såg dock inte att svampköttet blev gulbrunt efter test. Under kremlan tror jag at tdet är en mandelriska. Den avger dock ingen saft alls och doftar inte skaldjur. Till höger är en sopp av något slag, tegelsopp eller kanske sandsopp, det som är förvirrande är att rören på undersidan är väldigt mörka. Någon som vill hjälpa mig med att identifiera svamparna?

JazzBass
0

Du har ingen tydligare bild på svamparna? Fota gärna en i taget, från fler än ett håll, så är det lättare att hjälpa till med identifieringen.

Av dessa svampar känner jag mig inte helt säker på någon, men jag skulle vara lite förvånad om den uppe till höger inte skulle vara en tegelsopp. Den borde kanske inte få mörka rör, men då man skär den i delar blir den nästan svart i snittytorna om de får stå några minuter.

De stora parasollsvamparna ser rätt medfarna ut för att vara stolta fjällskivlingar. Ser ju nästan släta ut upptill Får du alla signalement uppräknade på den följande länken att stämma med exemplaren du hittat? http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Macrolepiota_procera

Kremlor är rätt lätta att känna igen, men det är svårare att känna igen exakt rätt art, då många är väldigt snarlika i färgen. Speciellt de röd-lila arterna är knepiga tycker jag, har inte lyckats bestämma nån sån med säkerhet. Många som ser liknande ut kan smaka helt olika. Om du med säkerhet vet att det är en kremla du hittat, kan du smaka på en liten bit av svampköttet/lamellerna, tugga lite på det och spotta ut. Kremlor som är milda i smaken är alla ätliga (de behöver dock inte ha högt matvärde för det), men det finns också ätliga arter med lite skarpare smak. Speciellt unga exemplar kan ha skarp smak som senare avtar.

Riskor ska blöda lite vätska när de bryts. Det börjar inte rinna saft från dem, men åtminstone ska snittytorna bli lite fuktiga, speciellt närmast fruktkroppens ytterkanter, av min erfarenhet. De ska också vara spröda som kremlorna, alltså inte gå att repa upp i fibrer. Stämmer inte alla signalement är det bäst att inte använda svampen, speciellt om det finns giftsvampar bland förväxlingssvamparna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus