Svamp iFokus

Svamp

Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 4879 ggr
Agda
0

Vad är detta för svamp, ätbar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en svamp alldeles bakom huset och har nu sökt på svampsidor på nätet för att kolla vad det är för svamp men har inte hittat någon som liknar.

Tror att det är en riska av något slag, men är det en ätbar sort? 

Ska också tillägga att blixten gör dem mörkare, de är något ljusare i verkligheten.

VildaVittra
0

Vad är det för färg på saften?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Agda
0

Vit.

Taggeman
0

Ser ut som skägg eller blodriska.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
0

Är saften vit troligen skäggriska. Jag tar den inte som matsvamp.

Hatten är den lite lätt luden på ovansidan?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Karmatarerskanise
2

En bra regel är att aldrig äta svamp man är osäker på.

Agda
0

#4: Nej, tycker den är slät.

Har delat lite på den, den största som är upp och ned på bilden har annan färg på skivorna, och ger inte heller vätska. Så jag tror jag lyckats plocka 2 olika sorter🤪

Agda
1

#5: Självklart! Är jag osäker på någon kan jag plocka och sedan kolla upp i bok eller på nätet, känner jag mig aldrig helt 100 om den är ätbar så kastar jag den.

Karmatarerskanise
0

Bra :)

Sindri
0

Med största säkerhet en riska, knappast blodriska, är lite för blek för det, men för mycket färg för en blekriska. Tippar skäggriska, den blöder vit saft som har en skarp smak. Går att äta, men knappast en läckerhet.

TinaNordberg
2

Riskor är det helt klart, skäggriska är det inte inte blodriska heller. Sedan finns det en hel del riskor som påminner om de som bilden visar, gråriska är en. Ingen av dem räknas som matsvampar.

Vi har inte så många giftiga riskor,men de flesta är mycket skarpa i smaken. Lakritsriskan är giftig. Den känner man lätt igen på den vattenklara saften och lukten laktits eller lite åt maggi buljongtärning.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Tant Grön
0

Skäggriska har ju skägg och ringar på hatten så det är det inte. Blodriska har starkt orange saft. Tycker det liknar pepparriska, den har vit saft.
Var med en finsk kompis och plockade riskor för några år sedan för att salta. Tror att dom varnar för att äta skäggriska nu.
Den enda riska som jag äter är blodriska.

Sindri
0

De pepparriskor jag sett är mörkare, men det kanske kan variera. Tror inte TS skall äta dem hur som helst.

Tant Grön
0

Om dom är torra blir dom ljusare. Men det finns ju många olika slags riskor. Om det skulle vara pepparriska, så går den endast att äta om man saltar den. Men man skall aldrig äta svamp man inte är 100% säker på vad det är.