Kan man äta sånt.
Ni kanske inte tror att man kan hitta matsvamp högt uppe i träden. Så är det faktiskt. Vi har en stor grupp vedlevande svampar som kallas tickor, men bara ett fåtal är ätbara. Våra tänder är inte skapta för dem. En del är ätbara men så pass ovanliga och vackra så man bör låta dem vara, dit räknar jag korallticka och koralltaggsvamp.
Den ticka jag tänker ta upp här är svavelticka som har fått sitt namn av sin vackra svavelgula färg. Den kallas även chicken of the wood för att den påminner om kycklingkött efter tillredning.
Svamparna växer på levande lövträd oftast ek hos oss.
Den är riktigt god som gräddstuvad men eftersom den är ganska hårdsmält krävs att man steker och kokar ganska länge för att undvika magknip. Resultatet blir en härligt gul anrättning.
En annan grupp vedlevande svampar är musslingarna som räknas till skivlingarna. Bland dem är det så vitt jag vet bara ostronmusslingen som är ätbar. Den växer på lövträd och man kan hitta den långt in på vintern om det är milt. Vill man inte klättra i träd för att få lite gott att sätta på bordet brukar just den musslingen gå att finna i matbutikerna runt om i landet.
Den är riktigt god dillstuvad
Bild på svavelticka.
Kom ihåg att aldrig artbestämma en svamp du ämnar äta efter att bara sett på en bild.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus