Kan detta vara en tryffel?
Hej! Jag var ute en sväng i skogen idag för att plocka kantareller, hittade ett par kantareller men även en konstig rund svamp… Den var gulvit och som bruna trådar runtom, rund och ganska hård. Inuti var den gråaktig. Har sökt runt lite men inte hittat något, kan detta vara en vit tryffel? (Hittad vid sankmark på norrö(stockholms skärgård))
Kan tyvärr inte ladda upp bild pga uselt internet… ni får nöja er med beskrivningen :) Väldigt tacksam för svar ;)
luktar den "tryffel"? ett sätt jag brukar känna igen svampar är genom lukten faktiskt både på vilken slags skog dom växer i och hur svampen luktar.
tryffel har jag däremot ingen plockerfarenhet av eftersom det inte växer här så mer kan jag inte hjälpa.
edit: gogglade några bilder på vit tryffel så du har nått att jämföra med lite iallafall
edit2: var den under jorden? tryffel ska visst växa under jorden och därför inte höra till allemansrätten.
l'm back
Hmm… hur ska den lukta? Den luktade jättegott, liksom. Svamp! Den var halvt nere i jorden :/
#3 minns inte riktigt det var länge sen jag kände doften av tryffel (tryffelolja) ☺️
Jag tänkte att du kanske visste som bor där tryffel kan växa
l'm back
Jag hade INGEN aning om att det fanns tryffel här! XD
Låter som du hittat en rottryffel. Tyvärr inte någon matsvamp.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 okej :) ska googla lite på rottryffel :P