Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 1982 ggr
Nokk
10/22/19, 3:05 PM

Vad är detta för svamp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en svamp i skogen som är väldigt liten och klen. Stammen känns som ett gummiband och hatten ser lite ut som en kyrkklocka med spetsig topp. Den är sandfärgad och är vit under hatten med nästan 90 graders vinkel på remsorna inte helt men nästan. Det är en rör stam men väldigt liten och klen som sagt. Är rädd för att det är en toppslätsskivling, vilket jag inte vill ha. Har inte lyckats hitta vad detta är för svamp men sett att den växer jätte mycket där jag bor och blev nyfiken på om det är så att det är toppslätsskivling? I så fall ska jag inte använda den i maten 😳 Går den ätt äta eller är den farlig denna svamp? Tack för hjälpen.

Annons:
[TheSquirrel]
10/22/19, 5:25 PM
#1

Varför plocka svampar som du är osäker på. Tänkte du använda den i maten om det inte är en toppis? Även om den är giftig? Låter mer som att du vill få en knarksvamp identifierad för att du vill använda den. 😉

Nokk
10/22/19, 7:55 PM
#2

Nej verkligen inte. Är nyfiken då den enda svampen jag hittar liknar toppslätsskivling. Det var ett skämt om att använda den till maten och inget seriöst. Tråkigt att folk har förutfattade meningar.

Gronstedt
10/23/19, 11:38 AM
#3

#1: Om man inte anstränger sig att identifiera okända saker lär man sig aldrig något nytt!

TS, det närmaste jag kommer vid en snabbsökning i svampboken är flåhätta, Mycena epipterygea. Det är absolut ingen säker identifiering, men du kan ju söka på det och se om det verkar stämma. Den är i så fall inte ätlig. Toppslätskivling kan inte uteslutas utifrån bilden, men generellt är den lite mörkare verkar det. Ett bra tips är att titta på sporpulvret, det ger viktiga ledtrådar 🙂

Upp till toppen
Annons: