Tack så mycket för svaren Sindri och Wonnalesan!
Jag ska hålla utkik efter trattkantareller, tack för tipset! :)
Det här är näst intill första gången jag hittar kantarell och ja visst är dem riktigt lätta att känna igen.. Ville ändå dubbel kolla då detta är första gången jag plockar svamp ensam och ska till att äta dem :P Jag har förr hittat ensamma kantareller på riktigt märkliga ställen, som mitt på en grusig stig, o den åt jag förstås inte.
Jag hittade dessa i ett skogsområde med en stor backe täckt av fuktig grönmossa och inga träd som skuggade. Insåg då att jag alltid letat på helt fel ställen efter kantareller haha. Dem vill visst ha solljus och öppnare moss mark! Jag hittade bara en liten näve men aja, bättre än inget!
Jag var på jakt efter min absolut favorit svamp; Blodriskor när jag fann dessa kantareller istället :). För ca 6 år sedan i mitten eller början av september hittade jag och en svampkunnig vän otroligt mycket blodriskor i samma skog. vi pockade ca 10 liter! Sedan dess, har jag inte lyckas hitta en enda blodriska:/
Antingen lyckas jag ej pricka rätt datum, eller så växer det inga längre, eller så är andra framme innan mig :/