Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 2379 ggr
ALEVIUSS
2019-08-30 16:53

Är dessa kantareller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror det är kantareller men man kan ej vara nog så försiktig😅. Och dem är lite orange, är det normalt?

Annons:
ALEVIUSS
2019-08-30 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Sindri
2019-08-30 17:42
#2

Det ser absolut ut som kantareller. De kan ha allt från ljust, ljust gul färg till orange. Det finns ingen giftig svamp man kan förväxla med kantarell, det finns något som heter narrkantarell, men den ser lite annorlunda ut, framförallt på undersidan. Den är inte giftig, men man kan få ont i magen av den. Så grattis!

Lussan20
2019-08-30 19:30
#3

Kantareller är lätta och inte så lätt att ta fel på. Trattkantarellen kommer lite senare och finns nog nu. Den är lika god som den gula kantarellen.

Kolla på nätet, för den är också lätt att lära känna. Finns ofta rikligt! Mvh/WL🌺

ALEVIUSS
2019-08-31 09:06
#4

Tack så mycket för svaren Sindri och Wonnalesan!

Jag ska hålla utkik efter trattkantareller, tack för tipset! :)

Det här är näst intill första gången jag hittar kantarell och ja visst är dem riktigt lätta att känna igen.. Ville ändå dubbel kolla då detta är första gången jag plockar svamp ensam och ska till att äta dem :P    Jag har förr hittat ensamma kantareller på riktigt märkliga ställen, som mitt på en grusig stig, o den åt jag förstås inte.

Jag hittade dessa i ett skogsområde med en stor backe täckt av fuktig grönmossa och inga träd som skuggade. Insåg då att jag alltid letat på helt fel ställen efter kantareller haha. Dem vill visst ha solljus och öppnare moss mark!  Jag hittade bara en liten näve men aja, bättre än inget!

Jag var på jakt efter min absolut favorit svamp; Blodriskor när jag fann dessa kantareller istället :). För ca 6 år sedan i mitten eller början av september hittade jag och en svampkunnig vän otroligt mycket blodriskor i samma skog. vi pockade ca 10 liter!  Sedan dess, har jag inte lyckas hitta en enda blodriska:/

Antingen lyckas jag ej pricka rätt datum, eller så växer det inga längre, eller så är andra framme innan mig :/

Sindri
2019-08-31 09:23
#5

Vänta lite så kommer nog blodriskorna. Gärna i risig granskog.
Jodo, kantareller kan växa mitt på grusvägar, i stigkanter och lite varstans. De gömmer sig helst i långt gräs och under mossa. Har man hittat några kan man kolla efter små upphöjningar i mossan, därunder kan man hitta mycket.
En gång för många år sedan hittade jag tre jättestora kantareller i kanten av min gräsmatta.

ALEVIUSS
2019-09-11 16:13
#6

Hitta kantarell i egen grösmatta måste vara super! 😃 Jag var ute idag i skogen men inte en enda blodriska såg jag :( Dock hittade jag trattkantareller! Yay! Undersidan ser exakt ut som gula kantareller bara att dem är bruna, så jag tror jag hittat rätt :p

Annons:
Sindri
2019-09-11 17:38
#7

Lägg in en bild. Man får aldrig tro om svamp. Kantareller har inga giftiga dubbelgångare, men trattkantareller har.

ALEVIUSS
2019-09-12 00:05
#8

Ojdå 😮 Absolut lägger in bilder på morgonen! Sökte innan jag var ute efter förväxlingssvampar till trattkantarell och fann toppspindling, syftar du på den måntro? Eller finns det fler?:o Jag såg flera toppspindlingar idag, men dem var så tydligt olika trattkantarellerna. Helt annan anatomi på huvud/hatt och undersida så jag kände direkt igen dem från bilder och rörde inte vid dem. Men den är visst jävligt giftig så jag blir allt paranoid nu😓 Postar bilder senare, tack för svar o hjälp! ☺️

Sindri
2019-09-12 09:23
#9

Jag menar toppspindlingar, bra att du känner till den. Jag är också väldigt medveten om likheter och skillnader, men tror du inte att jag ändå hittar en och annan när jag rensar svampen.
Sedan finns det en annan som gärna växer tätt ihop med trattisar, som jag inte minns namnet på. (Nånting med slem-) Den är inte giftig, men smakar bläh.

Tant Grön
2019-09-12 23:34
#10

#9 Du menar väl slemmurkling. Den ser jag ofta ihop med trattkantareller.

Tant Grön
2019-09-12 23:41
#11

Här är en svamp jag råkade plocka av misstag när jag letade efter trattkantarell. Luktade på den och den luktade inte som trattkantarell, så jag slängde den. Den heter gullnavling.  http://svampguiden.com/art/visa/omphalina_chrysophylla

Sindri
2019-09-13 09:50
#12

Just det slemmurkling! Tack.

[annajohannas]4
2019-10-04 21:46
#13

Det är en kantarell. Det finns även något som heter falsk kantarell, men den är mera orange

Annons:
Upp till toppen
Annons: