Annons:
Etikett16-övrigt
Läst 989 ggr
Alice san
8/10/19, 3:43 PM

Kantareller

Hej, fick kantareller för två dagar sedan (1 dag efter plockning) och han inte steka dem igår och frös därför in dem i hopp om att rädda dem, är dem dåliga nu eller kan jag steka dem idag ? (Plockade den sjätte och frysning den nionde)

Annons:
Sindri
8/10/19, 4:08 PM
#1

Du menar att du frös in dem råa? Men du rensade dem väl? Jag vet inte om de blir dåliga av det, men vattnet i svampen gör att de blir helt svampiga och sladdriga, så du kan inte rensa dem nu.

Till en annan gång; det går att spara svamp i kylskåp några dagar. Svamp som inte skall torkas skall man dela och sakta sjuda i kastrull tills vattnet dunstat bort. Sedan så endera steker man dem eller fryser in dem.

tlover
8/10/19, 4:28 PM
#2

Kantareller kan du frysa in "råa" och ett fåtal andra svampar. Men det går nog inte att rensa efter det har tinat. Men det håller inte lika länge som förvällda svampar

l'm back

Sindri
8/10/19, 5:30 PM
#3

Förvälla skall man bara göra med murklor som är giftiga. Men kantareller och andra svampar skall man låta vätskan sakta förångas.
Jag har hört att man kan frysa in kantareller råa, men jag provade och det blev inte bra, tyckte jag.

[annajohannas]4
10/4/19, 9:48 PM
#4

Du kan låta dem ligga i kylskåpet under natten och rensa dem dagen efter.

Upp till toppen
Annons: