Annons:
Etikett12-svamp-recept
Läst 1235 ggr
Tant Grön
11/16/18, 11:05 AM

Recept på svamp

Här kan ni tipsa om vad man kan göra på svamp. Jag börjar med ett recept på svampsmör, det borde väl gå att göra även på uppblött torkad svamp, tror jag: https://www.tasteline.com/recept/svart-trumpetsvampssmor/

Annons:
JazzBass
11/16/18, 11:28 AM
#1

Det där låter som en bra idé! 

Häromveckan gjorde jag en batatsoppa som jag "dekorerade" med hårdstekta trattkantareller. Blev väldigt höstigt (soppan blir ju trevligt orangegul) och gott! Blötte den torkade svampen en stund i kokhett vatten och stekte den sen. Blötläggningsspadet hällde jag ner i soppan, det måste man ju ta tillvara. 🙂 Till det här funkade just trattisar utmärkt tyckte jag, men kanske nån annan sort i mer finfördelad form också hade funkat lika bra. Borde bara ha stekt lite mera av den, lilltösen på två år formligen älskade den här stekta svampen. 😍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
11/16/18, 11:35 AM
#2

Låter gott. Lägg gärna in recept om du har. 🙂

JazzBass
11/16/18, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 - Tyvärr inte, brukar improvisera fram såna här soppor. Kom nu förresten på att jag hade i ganska mycket röda linser också. Men jag börjar alltid sånt här med mycket lök, lägger efter 10 minuter eventuellt i vitlök och andra kryddor, och fräser lite till. (Till batat funkar vitlök, spiskummin och rökt paprika utmärkt, men ska man servera en mild svamp till soppan är det bäst att vara sparsam med kryddorna). Sen i med vatten, tärnad batat, en dl torkade röda linser och så mycket buljongtärning att sältan blir rätt. Koka upp och sjud tills bataten och linserna är ordentligt mjuka. Mixa sen med stavmixer och justera smakerna med salt eller ljus soja, och/eller kanske en skvätt asiatisk fisksås (som jag ju har i nästan allt för den smakhöjande umamins skull). 😛 Lite grädde eller mjölk kan man absolut ha i soppan men man ska inte överdriva mängden då den lätt tar bort fräschören från soppan. En liten skvätt ättika, typ ett kryddmått eller två, kan också göra susen för smaken, men man måste vara väldigt noga att inte ha i för mycket (gäller oberoende vilken syra man väljer att använda). Vill man ha lite mer sötma passar det fint med lite honung eller nån tesked socker i. 

Svampen att strö över soppan var lätt; bara att blötlägga den torkade svampen (trattkantareller alltså) en stund i hett vatten, dränera, hälla spadet i soppan och steka i smör/oljeblandning på ganska hög värme tills svampen börjar få lite krispighet. Smaksätt med salt, peppar och kanske lite lök- eller vitlökspulver.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
11/16/18, 1:44 PM
#4

Den ser väldigt god ut och fin färg, tror jag skall laga den till helgen. Tack för receptet. 🙂

JazzBass
11/16/18, 2:10 PM
#5

#4- Kul, hoppas den blir minst lika bra som min blev! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
11/16/18, 2:13 PM
#6

Skall berätta hur den blev. 🙂

Annons:
Tant Grön
11/18/18, 8:19 PM
#7

Nu har jag gjort den och den var väldigt god och fyllig. Min man gillade den också. 🙂

JazzBass
11/19/18, 8:34 AM
#8

#7 - Roligt att höra! 👍

Skulle vilja ge lite fler konkreta recept, men har lite dåligt med sådana på svamprätter eftersom jag oftast improviserar snarare än följer recept. Men svamp är ju jättegott i olika pastarätter, i risotto, i diverse grytor, som fyllning på varma smörgåsar eller pizza, och förstås i form av svampsoppa eller svampsås. Eller helt enkelt bara i stekt form som tillbehör, som för soppan ovan.

Ofta när jag gör nåt med svamp så har jag en tendens att ha i lite för många ingredienser eller smaksätta lite för mycket så svampen hamnar i skymundan. Bäst blir det så gott som alltid när man följer den gamla KISS-regeln , alltså "keep it simple, stupid". Så om man t.ex. gör en riktigt mustig gryta med tusen ingredienser är det knappast nån idé att lägga i nån svamp. (Skriver det här mest som "note to self" alltså). Bättre att låta svampens smaker skina igenom så klart som möjligt.

Igår såg jag förresten ett avsnitt av Masterchef Australia (säsong 10, ep. 44 tror jag), där deltagaren Jess, en jätteduktig 19-årig tjej, gjorde en imponerande efterrätt med bl.a. choklad och karamell med karljohansvamp, som tog domarna med storm. FörskräcktGalenLipar Går kanske att googla fram receptet om man är hugad att prova nåt riktigt udda… 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: