Annons:
Etikett18-tävlingar-och-annat-kul
Läst 6417 ggr
JazzBass
2018-10-16 14:45

Godaste (vilda) matsvampen?

Tänkte att jag skulle testa göra en topplista här. Men eftersom man inte ser vad alla röstar på, så skriv gärna en kommentar med motivering om du ger en eller fem stjärnor till nån svamp eller lägger till nåt som du rankar högt. Börjar själv med att lägga till några vanliga matsvampar, fyll gärna på med fler. 

Det finns ju indikationer i så gott som alla svampböcker hur goda de är, men jag vill höra vad just ni tycker. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2018-10-16 14:50
#1

Min #1 är svart trumpetsvamp, helt klart. Synd bara att den är så svår att hitta och relativt sällsynt. Känner numera egentligen bara till ett ställe där de växer, det andra jag känt till förstördes efter en avverkning. 😭

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2018-10-16 15:04
#2

#1 Här växer den bara på Coop, men har inte sett den i år.

JazzBass
2018-10-16 15:06
#3

Har också blivit väldigt förtjust i kremlor, t.ex. tegel-, kant-, mandel-, gul- och grönkremla). Gillar speciellt den ganska spröda och trevliga konsistensen. En annan storfavorit är sotvaxskivling, har superfin smak. Torkad sandsopp är också fantastisk. 😋

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

iFokus
2018-10-16 15:07
#4

JazzBass har lagt till följande förslag:

  • Sotvaxskivling
  • Stolt fjällskivling
  • Sandsopp (torkad)
JazzBass
2018-10-16 15:13
#5

#2 - Har en gång sett såna till salu på ett torg här var jag bor och köpte då tre liter direkt. 🙂 Aldrig sett i butik dock.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2018-10-16 15:16
#6

Kantarell är godaste enligt mig. Trattkantarell och karljohan är helt okej men jag äter dom helst blandat med kantarell. Det är även dom tre sorter jag skulle våga mig på att plocka själv, men än så länge har jag bara plockat tillsammans med mamma alternativt fått svamp av henne :) 

I övrigt har jag nog bara provat några andra sorters soppar, taggsvamp, fårticka, brödticka och svamp trumpetsvamp. Enligt mig är ingen av dom särskilt god och förmodligen inget jag kommer välja att äta igen.


//Jessie

Annons:
Maria
2018-10-16 16:00
#7

Vanliga gula kantareller är ljuvliga tycker jag och likaså Karl-Johanssvampen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

iFokus
2018-10-16 16:07
#8

Hera har lagt till följande förslag:

  • Svart tryffel
JazzBass
2018-10-16 17:30
#9

#8 - Har aldrig smakat på tryffel, så kan inte ge några stjärnor där, men allt jag smakat på med tryffelolja i har jag avskytt. 😛 Smakar själva svampen annorlunda? Smakade en gång på en olja smaksatt med karljohan och det smakade också illa men inte alls lika avskyvärt ändå som tryffeloljan. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2018-10-16 17:40
#10

Godare än oljan. Fast det verkar vara något man antingen gillar eller avskyr :)

Gräddig tryffelpasta! Mums.

Här tryffel på burk hemma. Får nog bli det till helgen.

JazzBass
2018-10-16 18:01
#11

#10 - Måste nog smaka nån gång på äkta varan då. 🙂 Men jag förhåller mig ännu tillsvidare skeptisk till det. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

stocken62
2018-10-17 08:58
#12

Hej ! Dom vanliga, kantarell/svarta/Johan står ju högt ! Men skulle vilja slå ett slag för två andra, Rökslöjelskivling och föränderlig tofsskivling ! Den förstnämnda är kanon på en varm smörgås med en god ost på, och den andra blir kanon att göra soppa på ! Helt i klass med vilken champinjon soppa som helst ! Finns dock förväxlingsrisk med andra svampar men man lär sig framför allt lukten på tofsskivling , luktar friskt på ett speciellt sätt, fast den är en stubbsvamp ! Mvh Stefan

iFokus
2018-10-17 09:22
#13

JazzBass har lagt till följande förslag:

  • Rökslöjskivling
  • Föränderlig tofsskivling
  • Rimskivling
Annons:
JazzBass
2018-10-17 10:06
#14

#12 - Har en granne som brukar plocka rökslöjskivling men själv har jag inte lärt mig den alls ännu. Inte heller föränderlig tofsskivling. Den senare (åtminstone) har ju dessutom väldigt stora yttre likheter med gifthättingen som ju är dödligt giftig, så jag har inte vågat mig på den. Tycker dock man ofta ser den på stubbar i stora mängder, så om man är tillräckligt säker på sin sak kan man säkert öka sin totala svampskörd rejält. Låter ju också riktigt god på din beskrivning!

Läste häromdagen för övrigt ett trevligt inlägg på Taffel av Peter Jägerbro, där han slår ett slag för rimskivlingen, en annan svamp jag aldrig ens försökt hitta eller plocka men blev nu lite intresserad. Citat: "Rimskivlingen är för mig allt vad champinjonen borde vara. Den har konsistens, smak – och lite exklusivitet. Kantarellplockare lämnar rimskivlingen ifred, och på mina ställen brukar den få stå orörd fast den växer alldeles invid stigarna…Och egentligen tillhör den inte riktigt de mest svårplockade svamparna. Den går att lära sig".

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2018-10-17 10:41
#15

Kände inte igen namnet rimskivling. Men den har tydligen hetat rynkad tofsskivling tidigare. Läste detta om den på wikipedia: Vissa svamparter, såsom rimskivling samlar på sig mer radioaktivitet från jorden än andra. Med påföljd av Tjernobylolyckan kan rimskivlingar ännu samla på sig radioaktivitet i betydande mängder.

stocken62
2018-10-17 20:01
#16

rimskivling är också kanon…växer gärna i tallskog,,lätt att känna igen med sitt puder uppepå,,har en gammal tant som bor bredvid mig, hon dyrkar denna svamp,,hon säger att bara att man steker den hårt i smör med lök i,,salt och peppar så är det klart ! fast detta är en svamp som Karl Johan, blir lätt mask angripen, plocka små exemplar som är fasta i foten, denna sommar som var så torr,,hittade jag väldigt fina i Värmländska skogarna !

Honestyisdead
2018-10-17 20:13
#17

#16 Låter inte så gott med radioaktivitet som man kan läsa i #15.

hemul
2018-10-21 21:17
#18

stocken62 behöver ju inte bo i någon av de områden där molnet drog fram och det regnade den dagen.

Och för de områdena gäller nog att man inte bör äta någonting som växer där. Det har blivit väldigt tyst om det, men när det hände sas det att man inte skulle kunna äta bär, frukt eller kött från dessa områden under vår livstid. Tror knappast halveringstiden har ändrats.

Där jag bor föll regn norr om stan. Mina gamla favoritskogar. Jag plockar inte där efter det. Nu har jag nya ställen söderut istället och har haft turen att få radioaktiviteten i trattisar därifrån mätt. Inte mer än bakgrundstrålningen.

Tissetass
2018-10-26 01:14
#19

Kremlor, Soppor mums. Förra året var första gången jag hittade svart trumpetsvamp och ja den gick inte av för hackor! Ny favorit!  🙂

JazzBass
2018-10-29 09:54
#20

Gick till svampskogen med grannen i lördags, och hittade förutom en hel massa trattisar (blev ca 3 liter torkad vara) även ganska mycket rökslöjskivling som hon ju tidigare talat med mig om (se #14). Väl hemma gjorde jag en svamppasta med fyndet som blev nåt fantastiskt god, och sen igår kväll ännu ett par varma smörgåsar som också blev jättebra. Otroligt god svamp måste jag säga, speciellt som smörstekt! Ganska mild men väldigt fräsch svampsmak med lite nötighet. Den ska jag nog fortsätta plocka. Man måste bara vara noga med att inte förväxla den med svavelgul slöjskivling, som har ganska stora likheter och är tydligen en lika vanlig svamp, men är giftig (även om den inte hör till de farligaste). 

Frun ville som väntat inte smaka och då hon är rädd för andra svampar än de allra vanligaste som hon känner väl igen själv, men jag kände mig åtminstone tillräckligt säker på fyndet för att prova den. Jag litade inte enbart på grannens omdöme utan kollade upp den noga själv också, både ute i skogen via Svampguiden-appen i telefonen (kan varmt rekommendera den) och med hjälp av svampboken hemma.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
iFokus
2018-11-03 01:20
#21

hemul har lagt till följande förslag:

  • Frostvaxskivling
hemul
2018-11-03 01:22
#22

Gul trumpetsvamp ska vara Rödgul trumpetsvamp va? Du kanske ska ändra. Höll på att lägga till rödgul innan jag insåg det.

iFokus
2018-11-08 16:10
#23

Sindri har lagt till följande förslag:

  • Blomkålssvamp
Sindri
2018-11-08 16:12
#24

Håller nog rödgul trumpet för den läckraste, men inte till all sorts mat. Kanske bara för att det är den jag hittar minst av. 😢
Blomkålssvampen verkar vara en doldis, men den som hittar den kan skatta sig lycklig, även om rensningen gör en lite matt. 🙂

JazzBass
2018-11-16 11:37
#25

#22 - Ja, du har rätt. Jag tror dock inte man kan ändra alternativen när man en gång lagt till dem. 

#24 - Har aldrig sett en sån annat än på bild, men det skulle vara roligt att hitta. De växer visst vid roten på tallar om jag minns rätt?

Jag sorterar aldrig rödgul trumpetsvamp skilt från trattkantareller. Tänkte göra det senast jag hittade av båda, men struntade i det när jag skulle få in allt i torken. Så jag har själv ingen bra uppfattning om smaken på de två sinsemellan. 🤪

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2018-11-16 11:44
#26

Var ute och gick för många år sedan och fick till min förvåning se att någon tappat ett blomkålshuvud mitt i skogen! Det var så klart en blomkålssvamp. Den var sådär i smaken, tyckte jag, med en liten biton av tallbarr. Men den var stor och räckte till många middagar. Senare har jag läst att det är en ovanlig svamp som man helst skall låta stå.

Honestyisdead
2018-11-16 11:45
#27

#24 Min bror vann en svampplockartävling med en gigantisk blomkålssvamp :)

Annons:
Sindri
2018-11-16 12:31
#28

#25 av: JazzBass

Då tycker jag du går miste om något. Rödgul trumpet har en fin, lite fruktig smak som är väldigt skild från trattkantarellen. Tycker att den och kantarellen är de bästa svamparna till lamm.

JazzBass
2018-11-16 12:48
#29

#28 - Tack för informationen. Ska tänka på det i fortsättningen! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hemul
2018-11-22 19:31
#30

Absolut att du ska! Trumpeterna spelar i en helt annan liga än trattisar.😍

unbreakable8
2019-06-05 18:22
#31

Hoppas vi får lite svamp i sommar och höst nu.  

Nummer 1 är KarlJohan.. älskar den fina nötaktiga smaken, nummer 2 är ju guling osv.

Brukar plocka citrongul slemskivling, men jag har inte riktigt hittat  rätt form att äta den.  Mandelkremla är ju undebar, men lätt att ta fel om man inte provsmakar.

Upp till toppen
Annons: