Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 2135 ggr
Lena48e
2018-10-16 12:32

Vad är detta för svamp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockade höstkantareller i helgen och vid rensning dök denna svamp upp. Jag kastade den men vad är det för svamp och är den giftig?

Annons:
JazzBass
2018-10-16 12:48
#1

Inte bekant men den påminner lite om den dödligt giftiga gifthättingen (vars kännetecken jag inte är helt bekant med dock, så kolla upp det själv du som har svampen bredvid). EDIT: Ser inte helt likadan ut: http://svampguiden.com/art/visa/galerina_marginata

Om du med höstkantareller menar trattkantareller så finns det också en annan väldigt giftig förväxlingssvamp som ofta växer mycket nära trattisarna. Minns inte vad den heter men nog hur den ser ut. Den liknar inte speciellt mycket på trattkantarellen men det har hänt att det följt sådana med i misstag när folk plockat lite slarvigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

FataMorgana
2018-10-16 12:50
#2

Kanske denna, men vet inte vad den heter på svenska. Men den är giftig. 

https://www.123pilze.de/DreamHC/Download/BereifterHaeubling.htm

Lena48e
2018-10-16 12:57
#3

Tack för svar. Jag menar trattkantareller, det går av bara farten att jag säger höstkantareller. Ska läsa på lite om gifthättingen.

FataMorgana
2018-10-16 12:59
#4

Kärrhätting på svenska.

JazzBass
2018-10-16 13:01
#5

Den andra giftiga förväxlingssvampen jag tänkte på heter toppig giftspindling. Men den liknar inte heller riktigt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2018-10-16 13:39
#6

Enda svamp jag vet som liknar en trattkantarell är en stubbsvamp, men minns inte namnet. Om man ser på den andra bilden, så liknar den mest trattkantarell.  Inte någon spindelskivling eller hätting.

Kommer du ihåg om den var gaffelgrenig under som en kantarell?

Annons:
[annajohannas]4
2019-10-04 21:50
#7

Det är inte spindelskivling du menar? Har hört att det är lätt att ta fel på trattkantareller och spindelskivling. Det kan vara lätt att ta fel på dessa, innan trattisarna fått sin fördjupning i hatten.

Upp till toppen
Annons: