Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 1765 ggr
Priffen
9/5/18, 6:58 PM

Kantareller på stigen

Hej En fråga om just kantareller Vad är det som gör att de ofta växer på stigar och i hjulspår på igenväxta skogsvägar? Medan skogen runtikring är kantarellfri

Annons:
Tant Grön
10/9/18, 10:51 PM
#1

Tror det kan bero på att folk gått där med korgar med kantareller och sporerna fallit ner på stigen och grott.

JazzBass
10/12/18, 12:15 PM
#2

Jag tror inte riktigt på den förklaringen, inte minst eftersom odling av kantareller inte ännu lyckats vad jag vet, och största delen av svampen ju växer under jorden i form av mycel. Tror snarare det är så att de bara råkar trivas bäst på relativt stadig mark, vilket det ju ofta är på stigar. Men det är också bara en gissning…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lillyrod
10/12/18, 5:04 PM
#3

Min mamma fick till en liten kantarellodling längst ner i vår trädgård. Det var i stort sett ängsmark mot skogen och mindre ekar som skuggade.

Varje gång de plockade svamp så hällde hon ut renset där och till slut hade hon kantareller. Det blev inga mängder men några varma mackor med kantareller blev det i veckan under säsong iallafall 🙂

Tant Grön
10/12/18, 5:32 PM
#4

#3 Så har jag också gjort och det har växt kantareller där efter några år. Det måste ju vara sådan miljö som kantarellerna kan växa i.

#2 En forskare på SLU har odlat kantareller: https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-centrala/forskn/popvet-dok/faktatradgard/pdf96/tr.96-11.pdf

JazzBass
10/12/18, 5:42 PM
#5

Intressant! I stand corrected. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: