Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 2045 ggr
Gronstedt
2018-08-28 09:05

Ett förlorat svampår?

Tog en sväng igår. På rundan där man brukar knäa hem med fyllda korgar fanns inte ens 20 svampar, slemsvampar inräknat … 

Jag såg bara 2 av alla dessa färgglada skivlingar som det brukar drälla av, och inte en enda sopp. Några falska kantareller och en endaste liten äkta en, som fick stå kvar 😇.

Finns det någon chans att svamptillväxten kommer igång nu när det regnar lite mer, eller är 2018 ett förlorat svampår?

Annons:
Tant Grön
2018-08-28 09:22
#1

Var i sverige bor du? Skulle gått till skogen i helgen, men det regnade för mycket.

Har i alla fall sett en massa svamp på en gräsmatta, men den är nog inte ätlig.

Jag är optimist och tror att svampen kommer, i alla fall trattkantarellerna.

Mooniq
2018-08-28 09:44
#2

får det regna och inte bli så kallt några veckor framåt så tror jag skogen exploderar i svamp. de ligger ju bara i marken oväntar på rätt förutsättningar.. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Torparmor
2018-08-29 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Tog en snabbtur i skogen hittade mängder av smörsopp, en kantarell och en liten KarlJohan plus något som jag bedömmer är mjölskivling. Papperspåsen för matsopor blev full. Två av de största smörsoppen kastades men annars jättefina

Är det verkligen lätt att förväxla trattskivlingar med mjölskivling? Det luktar ju mjöl lång väg både i färsk och förvälld. Plockad i blandskog inte i gräsmatta. Saknar mammas granne som var svampexpert.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Gronstedt
2018-08-29 09:37
#4

#1: Jag bor en bit norr om Gbg.

#2: Vi får väl hoppas på det 🙂.

#3: Åh, det låter hoppfullt. Var bor du ungefär?

Tant Grön
2018-08-29 13:12
#5

#3 Vilken fin skörd, smörsopp är en av mina favoriter, fanns ju inga förra året här. Vågar inte äta vita svampar, men jag är ju extremt försiktig. Skulle nog kolla noga, sporfärg m.m., om jag nu skulle äta dom. Var i Sverige bor du?

#4 Jag bor öster om Göteborg, nära Borås.

Torparmor
2018-08-29 16:35
#6

#4 och 5  Jag bor nära Avesta.

Var ut två svängar  idag också och det svämmar över av smörsopp, men fick även några fina KarlJohan. Den första omgången är rensad och klar bara att förvälla i eget spad. Kvällenär  räddad 😂 det finns minst lika mycket kvar att rensa.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Tant Grön
2018-08-29 17:27
#7

#6 Åh, lyckliga dig. Måste försöka komma ut i skogen till helgen. 🤤

Tant Grön
2018-09-03 18:09
#8

Var ute igår, men hittade inte en enda kantarell. Bara några maskstungna Karljohan och några smörsopp som växte alldeles vid kanten på en väg. Lät dom stå.

Åsa S
2018-09-12 21:00
#9

Jag har hittat massor både karl-johan, vanliga kantareller, trattkantareller, lite gul trumpetsvamp, blek taggsvamp. Det mesta i västmanland men senaste skörden av karl-johan + de gula trumpetsvamparna hittade jag i stockholms län

Gronstedt
2018-09-13 13:07
#10

På ridturen igår såg jag både brunsopp, tegelsopp och en (sannolik) stensopp. Det blir att ta en vända till fots snarast!

Gronstedt
2018-09-13 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Inte alldeles förlorat, nej 😆.

Gronstedt
2018-09-13 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Brunsopp, blodsopp, björksopp, och nu ska jag sätta mig med tekopp och svampböcker och analysera de här kamraterna:

Honestyisdead
2018-09-14 17:51
#13

Önskar jag vågade mig ut i skogen. Älskar svamp!

Annons:
Lillyrod
2018-09-14 18:22
#14

Här har stolt fjällskivling börjat dyka upp längs vägarna. Tyvärr har jag inte sett någon där jag kunnat stanna än.

Varför envisas de med att växa vid motorvägarna?

Tant Grön
2018-10-09 22:54
#15

Nu har trattkantarellerna kommit äntligen. 🙂

JazzBass
2018-10-12 13:08
#16

Jag hittade inte en enda trattis i helgen, för torrt överallt. Men hittade istället 4-5 liter svart trumpetsvamp på det enda stället jag känner till. Inte alls nån dålig kompensation. 😉 Hittade också på samma runda några liter citronslemskivling, ganska mycket smörsopp och kremlor, en del blek taggsvamp och en handfull gula kantareller. På nästa runda följande dag på annat ställe hittade jag gränslöst mycket rödgul taggsvamp (som tyvärr var maskäten till stor del) och återigen ganska mycket citronslemskivling. 

Dessutom fanns det där enorma mängder också av en för mig okänd svamp som såg väldigt trevlig ut. Tog ingen bild av dem, men hatten var vackert och jämnt ljusgrå, och undersidan helt kritvit med något vaxiga vita lameller som gick ner lite på foten. Påminde lite om sotvaxskivling i just det avseendet, men ovansidan av hatten var mycket ljusare och jämnare i färgen, och jag uppfattade också svampen som lite fastare och torrare i köttet. Dessutom var hatten på flera av de lite större exemplaren lite sprucken in mot mitten. Normalstor svamp, storlek ca 4-10 cm. Nån som skulle våga sig på nån gissning…? En kremla tror jag inte det var, dom är jag normalt bra på att känna igen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2018-11-03 20:37
#17

Var ute och plockade svamp idag och hittade lite trattkantareller. Nu blir det nog inget mer den här säsongen.

Torparmor
2018-11-05 07:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Skörd vid en kort skogspromenad igår kväll


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: