Annons:
Etikett03-svamprapporter
Läst 1756 ggr
Åsa S
2017-09-25 12:33

bra svampår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Finns massor av svampar i skogarna nu i Västmanland. Första året här vid sommarstugan så jag hittar inte i skogarna så jag håller mig nära vägen + jag plockar bara ett fåtal svampsorter som jag känner igen och det tog bara 2tim fylla 2 korgar. Det finns 300 sommarstugor här men jag såg ingen annan som plockade.

Annons:
Staffan
2017-09-25 13:04
#1

Jag har också varit ute i skogen både i lördags och i söndags. Även här i Stockholmsområdet finns det massvis med bra svamp. Allra mest plockade jag Karl Johan, smörsopp och blodriskor.

Underbart!

JazzBass
2017-09-25 14:32
#2

Var ute förra helgen i skogarna kring stugan. Riktigt uselt med kantareller och taggsvamp, som jag annars är bra på att hitta där. Däremot gott om kremlor. Hittade också en del smörsopp och sandsopp (jättebra som torkad), några strävsoppar och två karljohan, varav ena tyvärr till största delen maskäten. Dessutom en del citronslemskivling, en handfull taggsvamp, fem svarta trumpetsvampar och två små kantareller. Inga trattisar eller gula trumpetsvampar.

Det tycks vara så, att när det är ett torrare år som i år, trivs narrkantarellerna extra bra. Fanns enorma mängder av dem. Dessutom fanns det massor av en sorts sopp jag gissar var örsopp. Rören liknade mycket på sandsoppens till utformningen, men svamparna var blekare till färgen och hatten endast mycket svagt fräknig. Plockade dem först men lämnade dem i skogen då jag behövde plats för bättre svampar i korgen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2017-09-25 15:20
#3

Var ute igår och hittade en massa trattkantareller, gul trumpetsvamp och några vanliga gula. Har inte sett någon smörsopp här i år och KarlJohan har jag bara plockat några eftersom nästan alla var fulla av mask. Samma med blodrisken, som jag annars plockar.

Upp till toppen
Annons: