Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 4515 ggr
marre96
9/11/17, 4:47 PM

Någon som vet vad detta är för svamp??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! vad är det här för svamp?? Hitta massor och undrar om dom är ätliga? :)

Annons:
Sindri
9/11/17, 5:05 PM
#1

Ser mest ut som sandsopp, kan möjligen vara rörsopp. Sandsopp är rätt god, men jag tycker du skall bildgoogla på båda och jämföra, läs också om växtplatser, är man osäker skall man inte äta.

Farwuq
9/11/17, 5:11 PM
#2

En fin svamp utan larvangrepp.
De flesta soppar är ätliga utom en del, bl.a. Rotsopp.
En rödlistad svamp som växer bl.a. här i Lund.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ess1
9/11/17, 5:45 PM
#3

Det ser ut att vara örsopp. Går att äta, men jag brukar inte plocka den. Det finns så många godare svampar.

marre96
9/11/17, 11:46 PM
#4

Dom flesta var ju så fina så tänkte göra gryta på Dom om dom är ätliga. Ser inte ut som rörsopp. Men dom är unga. Lite mer uppåt tratt och väldigt blank hatt.

Farwuq
9/12/17, 4:12 PM
#5

Jag brukar smaka på sopparna när jag plockar dem, det finns nämligen de som är bittra och osmakliga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
9/17/17, 4:26 PM
#6

Smakar den bra så hade jag ätit den. Själv var jag lyrisk när jag kom hem med massor av soppar.  Visade vara den beska sorten och alla fick kastas.

Annons:
Kalli
9/17/17, 4:42 PM
#7

Tycker också det ser ut som en örsopp, de brukar vara lite gummiartad i konsistensen så hyfsat lätta att känna igen om man försöker bryta sönder svampen. Inget vi brukar äta i såna fall så ingen aning om smak.

hemul
10/22/17, 7:22 PM
#8

Tror också att det är en örsopp.

Precis som sandsopp blir örsopp också MYCKET godare om man torkar den. Plockar den gärna sedan jag kom på det. Men det är ett kladd att rensa iom den klibbiga hatthuden.

Upp till toppen
Annons: