07 -Fråga svampexperten

Någon som vet vad detta är för svamp??

2017-09-11 16:47 #0 av: marre96

Hej! vad är det här för svamp?? Hitta massor och undrar om dom är ätliga? :)

Anmäl
2017-09-11 17:05 #1 av: Sindri

Ser mest ut som sandsopp, kan möjligen vara rörsopp. Sandsopp är rätt god, men jag tycker du skall bildgoogla på båda och jämföra, läs också om växtplatser, är man osäker skall man inte äta.

Anmäl
2017-09-11 17:11 #2 av: Farwuq

En fin svamp utan larvangrepp.
De flesta soppar är ätliga utom en del, bl.a. Rotsopp.
En rödlistad svamp som växer bl.a. här i Lund.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-09-11 17:45 #3 av: Ess1

Det ser ut att vara örsopp. Går att äta, men jag brukar inte plocka den. Det finns så många godare svampar.

Anmäl
2017-09-11 23:46 #4 av: marre96

Dom flesta var ju så fina så tänkte göra gryta på Dom om dom är ätliga. Ser inte ut som rörsopp. Men dom är unga. Lite mer uppåt tratt och väldigt blank hatt.

Anmäl
2017-09-12 16:12 #5 av: Farwuq

Jag brukar smaka på sopparna när jag plockar dem, det finns nämligen de som är bittra och osmakliga.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-09-17 16:26 #6 av: Hera

Smakar den bra så hade jag ätit den. Själv var jag lyrisk när jag kom hem med massor av soppar.  Visade vara den beska sorten och alla fick kastas.

Anmäl
2017-09-17 16:42 #7 av: Kalli

Tycker också det ser ut som en örsopp, de brukar vara lite gummiartad i konsistensen så hyfsat lätta att känna igen om man försöker bryta sönder svampen. Inget vi brukar äta i såna fall så ingen aning om smak.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.