Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 15626 ggr
Tant Grön
2016-09-30 14:31

Öronmussling

Såg att det växte mängder av öronmussling på ett ställe i skogen. Är väldigt tveksam till om jag vågar prova. Brukar någon här äta den?

Annons:
Sjuttan
2017-08-16 18:20
#1

Jaaa! När jag bodde i Bohuslän älskade jag dem. Här i Skaraborg finns dom inte. När man steker dem luktar de bacon. Jag stekte dem gärna tillsammans med tärnat bacon för att få den smaken åxå.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tant Grön
2017-09-25 14:29
#2

Det var efter att jag hört att några dog i Japan av den svampen. Den hade tydligen plötsligt blivit giftig. Därför vågade jag inte prova den.

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/17-doda-nar-matsvamp-blev-giftig-6443204

Sjuttan
2017-09-25 16:53
#3

Det kan väl inte varit samma svamp?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tant Grön
2017-09-26 12:01
#4

Jo, tydligen var det det, därför som jag undrade om någon vågade äta den. Hemskt att en ätlig svamp plötsligt kunde bli giftig. Dom vet väl inte heller vad det berodde på. Kanske är det ingen fara att äta den i Sverige, fast jag är för feg.

Sjuttan
2017-09-26 18:52
#5

Är det fakta att Öronmussling i Japan har samma innehåll som den i Sverige? Jag har aldrig hört talas om att den är olämplig att äta. Man kanske kan googla på den? Jag har i alla fall svarat på din fråga, att jag åt den med förtjusning när jag hade tillgång till den.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2017-10-02 13:37
#6

Jag har nu också läst om örenmusslingen som dödade folk i Japan. Har sedan dess försökt hitta mailadressen till svampkonsulent Eva Lodh i Brastad men har av någon anledning inte lyckats. Jag lyckas inte komma fram till hennes hemsida www.svampfoten.nu Har någon här lyckats hitta någon information?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Tant Grön
2017-10-02 15:08
#7

Läste att om den inte hettas upp tillräckligt kan det bildas ett gift som förstör röda blodkroppar. Och att njursjuka bör undvika den.

Sjuttan
2017-10-02 22:32
#8

Å katten?! Förut nämnda Eva Lodh borde ju veta detta, hon tillagade den gärna med bacon o vitlök, men det var några år sedan.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: