Annons:
Etikett07-fråga-svampexperten
Läst 2906 ggr
MarithaErlandsson
2016-09-21 22:48

Vad är det för svamp ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade dessa i skogen men blev osäker om dom är ätbara …känndes så gråvita i hatten på nått vis…är inte bra på det här? Känndes bra när vi plocka men när vi k8m så blev vi nojjiga så nu ligger dom ute på verandan på tidningag ! :)

Annons:
Agafia
2016-09-21 22:58
#1

Jättefina Trattkantareller (de ska ha en grop / hål i mitten av hatten och gul fot . Jag brukar lägga ut dom efter rensning att torka , förvaras i glasburk . Kanongott att smula ner i såser och grytor .

Tant Grön
2016-09-22 00:05
#2

Jag brukar dra isär dom och tvätta ur stjälken. Det kan finnas smuts där. En gång hittade jag en liten myra.
Att dom är gråvita kan bero på torka, eller på sporer som fallit ner på dom som växt under.
Jag brukar torka en del och frysa en del. Dom frusna är jättegoda på svampsmörgås, i svamppaj eller i crepes.

MarithaErlandsson
2016-09-22 07:31
#3

Åå tusen tack för svar och vilken tur att jag kastade dom 😀 //Maritha

MarithaErlandsson
2016-09-22 07:32
#4

Att jag inte kastade dom!!

Tant Grön
2016-09-22 10:27
#5

#3 😮
#4 🥵

TjockaBerta
2016-09-23 20:26
#6

Jag delar dem alltid för att vara säker på att det är just trattisar.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
JazzBass
2016-09-30 08:24
#7

Det ser absolut ut som trattkantareller. Det enda man får vara lite försiktig med när man plockar dem, är att man inte i misstag får med nån toppig giftspindling, som ofta växer tillsammans med trattkantareller. De är dock så olika varandra att det egentligen bara är rent slarv/hastplockning som kan göra att nån sån slinker med. 

Själv delar jag sällan på trattkantareller utom de största. De är nästan aldrig angripna och är lätta att känna igen på de yttre utseendet, även om det också kan variera en del. Svampköttet är oftast fuktigt/vått och har en lite speciell konsistens. Likheterna med den ännu finare gula trumpetsvampen är mycket stora, men själv har jag alltid tyckt de ändå är så pass lika att jag alltid blandat dem och behandlat dem som en och samma svampart.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

unbreakable8
2017-04-06 15:26
#8

Kantareller, men var försiktig så du inte får med toppig giftspindling. Dom brukar växa nära trattisar men dom är inte ihåliga i foten och ofta har dom en toppighet i hatten, men inte alltid. Även jag som är van får rensa noga och har ibland fått med en toppig giftspindling.

Upp till toppen
Annons: