Annons:
Etikett13-tillredning-förvaring-av-svamp
Läst 3834 ggr
tlover
9/7/16, 10:42 AM

Topplista: Favorit konserveringsmetod

Vilket tycker du är det bästa sättet att konservera/förvara svamp?

Jag har inte testat alla och det finns säkert fler så lägg gärna till egna förslag

l'm back

Annons:
tlover
9/7/16, 10:54 AM
#1

För mig vinner då torkning överlägset 🙂

l'm back

Sindri
9/7/16, 11:01 AM
#2

Jag tycker termen förvällt blir så fel när man talar om att frysa svamp. Att förvälla innebär att tillsätta vatten som man sedan häller bort.
Det är nåt man använder till t ex stenmurkla för att koka bort giftet.
Jag förstår om folk inte gillar fryst svamp om de först kokat bort en massa smak.
Det man skall göra är att lägga svampen i en kastrull och sätta på svag värme, så att vätskan i svampen först går ur och sedan tas upp igen av svampen. Då förlorar man (enligt mig) ingen smak.
Att tillsätta smör innan frysning är inte alls tillrådligt. Smöret härsknar efter en tid i frysen, svampen kan annars hålla länge.
Sjudning av svamp passar till t ex kantareller, citronslemskivling, frostvaxing, sotvaxing, blomkålssvamp mm. Dessa funkar inte bra att torka.

Annars är torkning bäst och är lättast att förvara.

iFokus
9/7/16, 11:01 AM
#3

Sindri har lagt till följande förslag:

  • Sjudning av svampen så att spadet går in igen
tlover
9/7/16, 1:11 PM
#4

#2 Fast i svampvärlden är det du nämner i #3 det som menas med förvällning. Saker betyder ju inte samma för alla livsmedel

l'm back

MoaL
9/7/16, 1:54 PM
#5

Jag torkar eller sjuder helst svampen i sin egen vätska, beroende på svampsort. 

Om svampen är sådan att den ska förvällas i vatten som sedan hälls bort, är såklart det den bästa metoden. Men sådan svamp plockar jag sällan. 🙂

All förvälld/sjuden (vad än man vill kalla det) svamp portioneras i påsar och åker sen in i frysen. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tant Grön
9/7/16, 2:28 PM
#6

Men man skall inte hälla bort spadet.  😮Man kokar tills hälften av spadet kokat in, sen fryser man svampen i sitt spad. (Kantareller och liknande svamp.) När man skall använda den så fortsätter man att koka in resten av spadet.
Min mamma brukade konservera svampen innan vi fick frys, och vad jag mins så var den godare.

Annons:
JazzBass
9/19/16, 9:30 AM
#7

Det enda metoderna jag använt är torkning samt förvällning (inte avkokning) och infrysning i eget spad. Vid användning av den förvällda svampen brukar jag först fiska upp svampen och krama ur spadet, steka svampen och använda spadet senare till såsen. Samma procedur gäller då jag blötlagt torkad svamp.

#2 - Jag tycker sotvaxskivling går utmärkt bra att torka. Det doftar himmelskt gott i burken och det blir en mycket fin sås av den. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sjuttan
8/16/17, 6:27 PM
#8

Gammal tråd men vanliga gula kantareller, rensar jag o skär i lagom bitar, sedan fryser jag dem. De är precis som färska när jag tinat och steker dem.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: