Annons:
Etikett09-svampbilder
Läst 1354 ggr
stocken62
2015-09-25 16:40

champinjon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan !

är det här champinjon ?

isf vilken,,växplats skog..

Annons:
[Cookies1994]
2015-09-25 16:49
#1

ville bara säga att var försiktig innan du äter okänd svamp (du kanske inte tänkte det) men som du säkert vet kan man bli svårt sjuk eller värre. Hoppas någon svampkunnig kan ge dig svar☀️

Taggeman
2015-09-26 13:38
#2

Jo dom ser ut som snöbolls champinjoner, man får gå på lukt med o känna den goda aromen av mandel.  Snöbollschampinjon

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

stocken62
2015-09-27 19:57
#3

Tack så mycket för svaren 😀

JazzBass
2015-09-28 08:57
#4

Ser helt klart ut som champinjoner. Exakt vilken art det är kan jag inte säga, men det lutar kanske mest mot snöbollschampinjon eller knölchampinjon. Båda är av den gulnande sorten och anrikare av kadmium, vilket gör att man kanske ska vara försiktig med mängderna när man äter. Av dessa gulnande champinjoner finns det ett par giftiga arter också, som lär gulna kraftigt då man skrapar på ytan. De luktar inte heller behagligt som de ätliga arterna. Så kolla nu åtminstone upp den här saken innan du tillreder dem.

Kolla gärna svampguiden.com eller någon bra svampbok (helst så färsk som möjligt) för närmare beskrivning av de nämnda arterna.

Förväxlingsrisken med flugsvamp har jag aldrig förstått; lamellerna undertill är alltid vita hos flugsvamparna medan de hos champinjoner aldrig är vita. De yngsta exemplaren har visserligen ganska ljusa rosaskiftande skivor, men vartefter sporerna utvecklas när svampen växer och ringen lossnar från hattkanten blir de mörkbruna. Varför så många har svårt att ta till sig den här enkla regeln och därför är livrädda för att plocka champinjoner är för mig en gåta. Men förstås, better safe than sorry…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Cookies1994]
2015-09-28 09:08
#5

#4 Jag äter aldrig svamp oavsett, men jag har hört så mycket olycksfall och även dödsfall att jag rekommenderar alla speciellt nybörjare att plocka såna svampar med stor försiktighet och att läsa på…

En olycklig händelse var att en granne till mig dog av att ha plockat fel hon var en erfaren svamp-plockare sen flera år tillbaks gillade mycket att plocka champinjon och råkade plocka vit flugsvamp.

JazzBass
2015-09-28 09:56
#6

#5 - Tråkigt att höra. 😕 Jag tror att det farligaste är slentrianmässigt plockande och rent slarv, som kan leda till att en vit flugsvamp slinker med om den råkar växa tillsammans med champinjoner. Man bör vara säker på att varenda exemplar man plockar är just den art man tror. Själv har jag lämnat outvecklade små champinjonexemplar med ljusa lameller kvar i skogen på grund av förväxlingsrisken och enbart tagit tillvara de lite större exemplaren som fått tydligt brunfärgade lameller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: