Annons:
Etikett08-svamp-allmänt
Läst 3332 ggr
[Jessica_91]
9/20/15, 11:18 AM

Kremla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Är detta en kremla och i så fall vilken sort? Kantkremla? Är det någon helt annan svamp? Fick inte med bilden på undersidan men det är vita skivor.

Annons:
JazzBass
9/22/15, 8:37 AM
#1

Det är helt klart en kremla. Den exakta artbestämningen är svår då det finns massor av arter som liknar mycket på varandra, men färgen på hatten och det faktum att man ser lite av skivorna på bilden som är tagen från sidan, gör att jag också tror det är en kantkremla.

Med kremlor kan man alltid göra ett smaktest; smaka på en liten bit av svampen, gärna från hattens ytterkant, tugga lite och spotta ut. Smakar det milt och bra är kremlan ätlig, men är smaken skarp är den inget att ha. Observera dock att för att man ska kunna göra det här riskfritt så måste man vara helt säker på att det är en kremla. Även om det finns giftiga kremlor så finns det ingen farligt giftig art, så smaktestet är riskfritt. Det värsta som kan hända är att det bränner till i munnen (vilket har hänt rätt många gånger för mig, speciellt med röd- och lilatonade kremlor, men den känslan försvinner ganska snabbt).

Kremlor hör till mina favoritsvampar nuförtiden. De har en fin spröd och fast konsistens till skillnad från många andra svampar. Goda att smörsteka eller grilla. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Jessica_91]
9/22/15, 11:48 AM
#2

Tack så mycket för svar! 🙂 Jag har hunnit slänga svampen eftersom att jag inte kände mig helt 100 men det är kul att veta att min misstanke var rätt. Svampen släppte också ifrån sig bitar när jag nöp den i foten, inte som en kantarell som "trådar" sig. 

Har precis börjat försöka bredda mina svampkunskaper (som tidigare bara sträckt sig till kantareller och trattisar) och det visade sig att tomten till min sambos stuga är full av olika arter! För att inte nämna den omgivande skogen.😃

JazzBass
9/22/15, 12:12 PM
#3

#2 - Trist att du slängde bort det fina exemplaret, men med lite tur och lite regn kommer det kanske fler på samma ställe. Kul när det finns mycket svamp på stugtomten, då får man ha dem för sig själv. Är själv också i samma lyckliga sits att jag kan plocka kantareller, trattisar, blek taggsvamp, diverse kremlor och även vissa gynnsamma år svart trumpetsvamp på egna stugtomten. Inte illa tycker jag. Glad 

Jag är ingen svampexpert ännu alls, men jag försöker lära mig en grupp svampar i taget så grundligt som möjligt, är dock endast intresserad av ätliga svampar. Kremlor är den senaste gruppen svampar jag börjat plocka, började intressera mig för dem ifjol men först i år har jag kommit igång på riktigt med dem. De röda/rödaktiga arterna är svårast att identifiera tycker jag, medan arter som gulkremla, tegelkremla och grönkremla är så lätta att jag skippar smaktestet med dem. Grönkremlan lönar sig att vara lite extra noga med dock, så man inte stoppar i sig en lömsk flugsvamp i misstag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Jessica_91]
9/22/15, 12:32 PM
#4

Jag ska dit nu i helgen igen så då får vi se om det hunnit dyka upp något! Det fanns 3-4 likadana kremlor vid denna men de var större och lite fula i hatten. Fullt med strävsoppar och några Karl Johan på tomten dessutom men de var otroligt angripna nästan allihop! 

Själv blev jag så glad när jag sprang på ett par blodriskor ute i skogen för första gången, bara för att upptäcka att de var, vad jag trodde, helt maskätna innuti när jag delade dem. Tänk vad arg jag blev på mig själv när jag kom tillbaka till stugan och insåg att de ju ska vara ihåliga haha! 😂

JazzBass
9/22/15, 1:02 PM
#5

Haha, ja blodriskor är ihåliga. 🙂 Det fanns massor av såna i skogen vid mina föräldrars hem ifjol, så jag plockade över fem liter då som jag förvällde och frös in. Dock så måste jag säga att de inte är nån personlig favorit. Smaken är väl okej men jag gillar inte riktigt konsistensen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
9/22/15, 11:29 PM
#6

Jag tycker blodriskor är gott att blanda med annan svamp. Till den godaste svamppaj jag någonsin gjort tog jag kantarell, blodriska, smörsopp, rödgul taggsvamp och lite trattkantarell.

Annons:
Upp till toppen
Annons: